Tråd: Skyte heroin
View Single Post
Frank i den første Pusher-filmen snorter bare kokain og røyker en joint som nattings. Han selger derimot heroin.

Men, det er ikke poenget her. Den sveitsiske legen har nok rett i det. Heroin i helt ren form er visstnok minimalt fysisk skadelig i seg selv, har jeg hørt. Derimot er det, som du skriver, murmade, livet knyttet opp til rusmisbruket, urenheter, ernæringsmangel osv som er skadelig, ja. Nå er det uansett det urene stoffet som er på markedet, og ikke rent stoff produsert av legemiddelfirmaer.

Derfor hadde jeg vært for å gi de tyngste misbrukerne heroin på resept, slik som de gjør i Sveits, og slik som Bjarne Håkon Hanssen ønsket, og som Stoltenberg-utvalget anbefaler. Det går nok mot det, men det er en annen diskusjon.

Poenget er mitt er det samme. Heroin dreper. Uansett om det er direkte eller indirekte årsaker knyttet til heroinmisbruket. Spiller ingen rolle for den og de som dør. Det er likevel selve stoffavhengigheten til det bestemte stoffet som dreper.

Når det gjelder det at det gjør dem til "slaver", tar fra de verdigheten osv., så er det jo avhengigheten til dette dyre stoffet som gjør det. Prostitusjon, tyverier, svindel etc. You name it. Alt dette; både de fysiske komplikasjonene urent stoff og den livsstilen misbruket fører med seg, overdosefarer, pluss de forferdelige sosiale følgende avhengigheten i seg selv fører med seg, vil man jo i stor grad bli kvitt ved å gi det på resept. Isåfall må det utdeles og inntas i samvær med helsepersonell.