View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Håper alle fikk med seg god konfrontasjon rundt hjemler med Bresil og Paust på dax18 ca 3. Innslag i dag 05.03 fra 18.00
Vis hele sitatet...
Syntes det var litt vanskelig å forstå debatten. En veldig tåkete samtale, og jeg har fulgt med på rusreformen og debatter ei god stund nå, så jeg har oversikt. Lurer på hva "vanlige borgere" har fått ut av sendingen - neppe veldig mye. Hørte sannsynligvis mer på politimannen fordi han "hurr durr jobber med narkotika, kjenner til miljøer og har mer "faglig kompetanse" enn en eller annen tilfeldig jurist".

Bresil løy jo så det suste om dette med at politiet kommer til å miste hele "verktøykassa" si. Han fikk det til å høres ut som at politiet kommer til å være helt maktesløse overfor narkotikakriminalitet etter reformen, noe som er direkte feil - på den fronten vil lite endre seg annet enn at små mengder ulovlige rusmidler ikke vil føre til straff, rulleblad og husransakelse. De får til og med hjemmel til å presse folk til å snitche på dealere. Er ikke det det de ønsker? Ta de "store haiene"? Tydeligvis ikke.

Programlederen burde ha gjort research på forhånd og konfrontert løgnaktige påstander, men hvem orker å gjøre mer arbeid enn nødvendig når du bare kan sitte der og late som du gjør noe viktig.

Jeg føler mer og mer at motstand mot reformen er motivert av hat mot mennesker som bruker ulovlige rusmidler. Deres påstander om at de vil redde ungdom, gjøre samfunnet tryggere og annet pisspreik er utelukkende et skalkeskjul for hat og scapegoating, og for politiet er det i tillegg redsel for mindre budsjetter og behov for å gjøre krevende politiarbeid for å fortjene disse budsjettene. Deprimerende forhold i det norske samfunn.