View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Var ikke Høyre 100% for reformen? Hvem er det som er uenige innad i Høyre?
Vis hele sitatet...
Det er hva jeg har blitt fortalt av de som er høyre folk og som beskriver diskusjonene internt.


Det er uenighet om retning I partier stadig vekk, bare tenk på AP, KrF og venstre sine interne stridigheter.


At ett parti er 100% med er nok misvisende, det er vel heller slik at en side og ett syn er dominant og vinner votering O.l

Det er nok fraksjoner ifht ruspolitikk i alle partier, selv blandt de positive.

Mange svar her er negative til en utvannet reform, ser jeg.

Det jeg tror vi får, min spådom per torsdag 18.02:


1. Rulleblad for bruk bortfaller

2. Oppmøteplikt for kommunal frarådingsgruppe

3. Bot slik vi har i dag, frafaller.

4. Oppmøte til fraråding gruppe holder det å møte opp til og nekte hjelp, ingen konsekvenser.

Dette vil ikke gjelde mindreårige på samme måte som voksne, og aller mest usikker på hva som skjer med 15-18 gruppen der de har legitime grunner til å nekte hjelp, og foreldre av legitim grunn ikke kan informeres

5. Ved mange ganger, samme person, der salg er ekskludert, blir det mer press i nemnda eller et mulig tilleggsløp

6. Stoff blir beslaglagt i større grad enn i dag, da dette blir hovedfunksjonen til norsk politi i fremtiden ovenfor bruk, samt avdekke de som både er sterkt psykisk syke, avhengige og plager 3. Part

7. Simpel bruk mister mye av sin dramatiske status i barnevernet, universitetet, i en del arbeidsliv, men beholder sin dramatiske status i noen yrker, dvs at i sivile tvister så blir bruk mindre verdifull for å karakterisere uansvarlighet

8. I en del tilfeller blir manglende oppmøte uten god grunn straffet med en parkeringsbot i 350,- kroners klassen

En slik reform vil fortsatt være en gedigen forbedring over det vi har i dag.


I kjølvannet av reformen:

- usikre tall for bruk blir hevdet å gå opp, dvs, at vi etter reformen får mer bruk
Actis og gjengen har dette som sitt eneste halmstrå igjen

- men dette vil ha samme problemer som alltid, at man ikke kan være sikker nok på hverken fortidige tall eller økningen

- det blir lettere å være gate dealer som slenger små mengder stoff av gangen og henter jevnlig
- det blir verre å være selger, importør , dyrker osv fordi det er faktisk brukere og de som pådrar seg oppmerksomhet, som man bruker mye tid på i dag, og de er alltid low level.

Og kampen for regulert salg kan knapt sies å ha begynt i Norge
Sist endret av meaculpaUIO; 18. februar 2021 kl. 02:32.