View Single Post
Har prøvd å lage en sammensetting av hvordan jeg tror verden kommer til å samarbeide (sirklenes størrelse har ingen betydning, heller kryssingen mellom sirklene)

https://i.imgur.com/1vxhlbZ.png

Kina kommer nok uten tvil til å utgjøre majoriteten av verdens makt, men det gjennom tidene bygges det alltid en maktbalanse. Har derimot større tro på at alle kulturelle grupper kommer til å bli bedre representert og i spotlighten. Alles meninger kommer i større grad til å bli vurdert, dette av nødvendighet / samarbeidsbehov. Toppen av bell-curven på religiøs ekstremisme forsvinner nok også kraftig, så har gode håp for fremtiden.


Jeg ser for meg at det kommer til å bli større samarbeid mellom USA og Europa da den vestlige verden trolig ikke vil miste sin plass som konkurrent. Sør-Amerika vil trolig fortsette å være et irrelevant kontinent. Har en mild


Ser for meg at om 20 år at en av tinga vi må vurdere når vi kjøper bolig er om vi kjøper apple, samsung eller philips-bolig. En noenlunde åpen standard på alt, men også mange forskjellige tech-økosystemer vi må forholde oss til. Større selskap har sikkert unike autentiseringsdører for forskjellige mobiltelefoner etc.

En del av oss har nok microchipper i fingrene. Mindre yrkesfag og mer administrative jobber da maskiner i større grad har tatt over manuelt arbeid.


Klasseskillet i Norge kommer trolig til å fortsette å øke, på like linje som resten av den vestlige verden. Gjennom tidene har det vært kaos og ustabilitet som har redistribuert verdi, men med tanke på hvor usannsynlige militære kupp er i den vestlige verden kombinert med en tilnærmet lik null sannsynlighet for krig mellom land virker det til å gå kun en vei. Skulle ikke forundre meg om alle 1%ere i 2099 har en "personlig selvforsvarsbot" stappa med miniguns, raketter, laservåpen etc., som selvfølgelig er helt uregulert da de styrer verden.


Det kommer garantert til å være en eller annen form for EU i fremtiden, og britene vil nok komme tilbake. Om de fortsetter som UK eller splitter seg opp innad derimot er jeg usikker på.


Jeg vil påstå at det å utrydde en kultur / nasjonsfølelse i 2020 er nok tilnærmet lik umulig, men om 20 år er jeg ikke så sikker. Hvor mye av hverdagen brukes på konsum av utenlandsk media? Er alle i "middelklassen" på VR-hjemmekontor og gjør internasjonale handler?

Når hverdagen består av såpass mye internasjonal media og kommunikasjon, hvor din økonomiske status i stor grad påvirker hvor mye/lite du er med på dette språklige og kulturelle skiftet ser jeg lett for meg at det å være "norsk" / hvilken som helst annen vestlig folkegruppe blir synonymt med underklassen/fattigdom.

Tror Norge alt i alt vil klare seg "fint" i min levealder, men er nok i liten grad relevant om 150-200 år.

Lurer på hva som skjer med Island og Grønnland :P