View Single Post
Trådstarter
13
Fin oppfølging Vaale. Takker.

Noen tanker om det filosofiske rådet som jeg har nevnt.

Er det mulig å tenke seg at man i et filosofisk råd kan ''døtte sammen'' en fra hver fra hver gren? ser for meg at det kan være flere felles verdi drøfting mellom de forskjellige retningene innen filosofien, og kanskje fungere som en barriere for ekstreme filosofier eks, snåle greier som at ''bare hvite menn over 1,80cm skal ha stemmerett eller at man må ha skrevet 2-3000 eller flere innlegg i et forum etc ..

hvor stor er forskjellen på eks logikere, verdi og moral filosofer når det kommer til drøftings resultat av offentlig temaer. vil det kunne være gjenstand for en ubalanse eller skeiv representasjon i et slikt råd blant de vurderinger de skal evt bidra til
eller vil de felles verdiene forankre enda tydeligere og vær mer i takt med tiden vi lever i. og samtidig være beskyttet i noe større grad.

'' hvordan kan en evt sikre en god sammensetting av et ''filosofisk tankeråd for regjeringen''..

selv om jeg personlig mener Kant var en ''pretensiøs faen'' eller at religions filosofi er å kaste bort livet sitt. så kan jeg ikke ha annet en respekt for de verdiene og historien det representerer så lenge de ikke gjør at jeg må leve mitt eget liv etter deres standarder.

Når man ser på politikken er den knapt delt inn på en håndfull med særinteresser. (obs personlig menig her for de hårsåre.. )