View Single Post
Tenkte det var på tide å få litt liv i denne tråden her igjen.
Jeg er veldig nysgjerrig på mikrodosering, og har lest en del om det i det siste. Har akkurat lest ferdig boka psykedelisk renessanse og selv om den ikke tar for seg mikrodosering spesielt, men psykedelika generelt vil jeg tro det er noe av kunnskapen som kan overføres.
Har forøvrig aldri prøvd hverken lsd eller sopp, kun ayahuasca.

Slik jeg forstår det har både lsd og psilocybin den egenskapen at den på en måte «øker» hjernens plastisitet, ved at det dannes nye nervebaner i hjernen. Hjernen er jo som kjent plastisk på den måten at hjernen hele tiden er i endring (hvis du husker noe i morgen av det du gjorde i dag, så har det skjedd en endring i hjernen), men denne plastisiteten blir mindre med årene. I stedet for å tenke nye tanker, så finner heller hjernen frem et gammelt mønster/løsning når vi står ovenfor et problem. Det er for så vidt bra. Det er jo ikke nødvendig å tenke hvordan man skal bruke et dørhåndtak hver gang vi står foran en dør, da skjer det bare på automatikk at vi tar tak i dørhåndtaket og presser det ned. For små barn vil dette være annerledes, da små barn i mye større grad enn voksne «tenker» når de står foran en utfordring, som f.eks et dørhåndtak.

Ulempen med dette er jo at evnen vår til å være «nyskapende» kanskje blir mindre med årene? Og at mikrodosering kan være en måte å bli litt mer kreative/flinkere til å lære noe nytt når vi er eldre, fordi det gjør hjernen i stand til å arbeide litt mer slik den gjorde da vi var yngre?

Mitt inntrykk er hvert fall at mikrodosering kan være verdifullt for mennesker med litt tilstivnede tankemønstre, som har uvaner de vil bli kvitt, de som vil lære nye ting etc. Men at det ikke har så mye for seg for unge mennesker, da unges hjerner allerede mer plastiske?

Har som sagt ingen erfaring selv, men gleder meg til å prøve. Lurer på å prøve en periode med mikrodosering samtidig som jeg prøver å lære meg å spille gitar.

Kult hvis andre har noe å supplere med her.

Og så en ting som sikkert bør nevnes. Psykedelika er bra for å «røske» opp i en hjerne som er tilstivnet. Men i en hjerne med kaos, som det er hos f.eks psykotiske er det ikke bra. Det kan skape enda mer kaos.
Sist endret av Holotropiker; 1. januar 2020 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.