View Single Post
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hvis du virkelig er reptilentusiast, så må det da være uhyre mer interessant å gå ut i naturen og observere en reptil i sitt naturlige habitat enn i et lite glassbur? Selvsagt er ikke norsk natur spesielt godt egnet for å drive med dette i, men det er ditt problem, ikke dyrenes.

Nå vet jeg egentlig lite om hvordan reptiler har det i fangenskap, men før du kommer med en kilde som sier at de beviselig ikke opplever frykt eller noen andre former for stress som er typiske for innesperrede dyr, så forteller i alle fall føre var-prinsippet meg at man nok burde la dem være.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt interessant å se dyrene i sitt naturlige habitat også, uten tvil, det er veldig stort å få oppleve det. Men betyr det at man ikke kan sette opp ett habitat til dem i bur, på lik linje med akvariefisk? Om reptilhold skal sammenlignes med noe, er det dette det må sammenlignes med.

Hvorfor holde fisk i akvarium, når du kan dykke å oppleve de i sitt naturlige habitat? Det blir akkurat det samme etter min mening.

Jeg har aldri sagt de ikke føler redsel, men at de ikke føler glede eller knytter bånd. En aggressiv slange, er en redd slange. MEN, slanger blir også tam, da håndtam i den forstand at de lar seg håndtere uten å vise tegn til redsel i form av biting, prøve å komme seg unna etc.
Dette vil variere fra art til art, men de fleste artene på positivlisten, lar seg håndtere uten problem, selv om de ikke nødvendigvis har noe igjen for det, tålererer de deg i den grad at du kan stå å se på de når de spiser, en av de mest sårbare posisjonene de har. Ville slanger, ville kasta opp umiddelbart for å komme seg unna.

Å bruken din av ordet glassbur sier litt om kunnskapsnivået ditt på dette feltet, så argumentene dine faller liksom litt bort. Legger ved ett bilde, av ett såkalt vellopsatt ''glassbur'' for hold av salamandere. Bare fantasien setter grenser, å svært mange innen reptilmiljøet, velger å strekke seg langt for å simulere dyrets naturlige habitat. Dette er ett av mange hundretusner av terrariumer der ute, hvor man virkelig går inn for å igjennskape dyrets behov. Det kunne vært gjort langt lettere enn dette, men det sier litt som eiers interesse.

Mange velger å simulere naturen så langt det lar seg gjøre, selv om det i de fleste tilfeller vil være tilstrekkelig å oppfylle artens naturlige behov. F.eks rent miljø, mat, vann og skjulesteder, samt riktig oppsatt varme/kulde. Dette er særlig viktig, da de må ha muligheten til å både varme seg, samt kjøle seg ned.. Skjulesteder kan være noe så simpelt som en isboks, det tilfreddstiller dyrets behov - ett skjulested. Men de aller som har dette som hobby, setter opp gode terrariumer, slik om det du ser under..
Sist endret av A-haja; 13. februar 2014 kl. 01:00.