View Single Post
Sitat av lyndah85 Vis innlegg
Ja uføre ble skattlagt som en arbeids inntekt i 2016 (rett meg om det er feil år) men fra da gikk værtfall netto betraktelig ned, samtidig som husbanken går ut fra brutto når man søker om bostøtte.
Så de ga oss en falsk høy brutto, skattela oss som arbeids inntekt og tok fra oss supplerende bistand som feks bostøtte.
Vis hele sitatet...
Kan ikke du prøve å holde deg til temaet? Du ble spurt om skattetrekket og ikke bostøtte og alt annet. Du skal ikke betale 33% skatt uansett hvor mye du vrir og vender på det. Du har aldri fått en falsk høy brutto. Du har det du har. At du har mindre totalt pga at du har mistet bostøtte er en annen sak. De gjorde de endringene for å spare inn selvfølgelig, som betyr mindre penger ut, mindre penger til deg og meg.

Jeg betaler under 25% skatt. 24200 kr brutto og da betaler jeg 5900 kr av dette i skatt. Dette er med barnetillegg for 3 barn. Men spørsmålet er hvorfor du betaler så mye i skatt? Jeg kan jo øke skattetrekket mitt til 40% å drive å klage over dette, men da er jo sannheten at jeg får inni granskauen mye igjen på skatten neste år. Samtidig vil jeg jo selvfølgelig få mindre utbetalt pr måned, men det er vel noe som sier seg selv? Betaler jeg 100% i skatt vil det si det samme som at jeg ikke mottar noe uføretrygd?

Høy brutto er jo forresten en stor fordel. Det gir deg mulighet til å få lån, hvor du betaler mindre i boutgifter kontra det å leie.

En kan drive å syte & klage til en blir grønn i trynet eller prise seg lykkelige for at vi har en såpass god ordning her i landet. Jeg velger siste alternativet.