View Single Post
Sitat av Mario12 Vis innlegg
Hei, og takk for en flott tråd!

Antar dette ikke er flein? Er ganske ny i gamet, så greit å få det avkreftet.

Vis hele sitatet...
Sitat av Mario12 Vis innlegg
Tusen takk!

Når jeg ser på bilder virker det ganske lett, men merker ønsketenkingen raskt tar overhånd når jeg skal ut og lete selv... ��
Vis hele sitatet...

Skal komme med en del relevant info:

Legg merke til hvor lys og gjennomsiktig hatten er, og hvor mørk stilken er, slik er de ikke.

Den posten jeg bekfreftet fire stykk ovenfor er ganske gode eksempler på tørr flein. Flein som er våte eller mer fuktig ser som oftest mer 'slimete' ut og mer grå/lilla-mørk i fargen + den mørke purpur-ringen som skal være tilstede nederst rundt hele hatten (ringen kan noen gang være ganske lys av seg, spesielt om de er unge) . Den er aldri nærheten av fargen på hatten til den du plukket.
Stilken er som regel hvit og glinsende, med flere bøyer, og litt tåler litt press.

Eller skal du ha en nippel (Spiss flein) i en eller annen forstand. Den du fant har også en nippel, men feil farge og generelt fasongen på din er for "tynn".

Fortsett å se over bekrefta bilder! Alfa og omega.

Både stilken og hatten kan variere litt i form og farge etter alder, vær og grunnforhold
Ikke uvanlig at stilken kan være litt mørkere, spesielt på en litt gjørmete plass eller av tørking i sola.

Etter noen gode bekrefta funn så begynner du nok å bli sikrere.

Gå ut og fortsett letingen og du vil komme i mål til slutt!

Edit: ser det nesten ble som et sammendrag som egentlig bare gjenforteller mye som du allerede kan lese på forumet, men håper det kan være til hjelp for hvem som helst som trenger en liten ekstra Spiss pekepinn
Sist endret av Myrskog; 26. august 2021 kl. 19:11. Grunn: Edit