View Single Post
Det finnes mange nyanser mellom ytterpunktene du skisserer. Dere bør jo definitivt flytte fra storbyen hvis dere ikke trives med det du beskriver. Jeg lever langt fra off the grid, men det er en god følelse å kunne holde seg selv med mat i større eller mindre grad. Det er et helt annet tempo her, ikke nødvendigvis mindre aktivitet, men færre påtrengende inntrykk. Færre folk, ingen butikker, ingen reklameskilt, ingen trafikkstøy, så og si ingen lysforurensing. Sånne ting er viktig for meg i alle fall.

En del av samfunnet er man her, i mye større grad enn i byen vil jeg si. Men det blir på en helt annen måte, her er man en viktig del av samfunnet, man ser en direkte verdi av det hver enkelt gjør. Det skjer absolutt ingenting her hvis vi ikke organiserer og fikser det selv. Det kan hende det er et samfunnsliv du hadde likt bedre. Nå er jeg et samfunnsmenneske selv, og har en jobb der jeg får være aktiv på den fronten utover min egen bygd også, men det er jo nok av dem her som ikke gjør det.

Hvis det virkelig er arten menneske du hater, og ikke bare følelsen av å gå i stim blant dem, så finnes det selvsagt skikkelig avsidesliggende steder også, uten at det trenger å være 1800-talls hyttestandard.

Det jeg vil frem til er at i stedet for å sitte i storbyen og bare drømme om å gå helt urealistisk ut i andre ytterpunkt, så ta å gå halvveis i den retningen dere vil. Så kan dere justere litt etterhvert og se om dere finner en balanse dere trives med.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og gårdsdrift er jo per definisjon næringsvirksomhet. Slik at selv kommuner som har lav vannavgift ofte tar mer per kubikk til næring. Og det er krav til mat og liggeforhold for dyr. Dyr produserer møkk, som må i godkjent møkk-kjeller også må det brukes traktor, svære pumper og møkkvogner på mange kubikk for å spre møkka når våren kommer. Traktoren vil trenge diesel, olje, dekk, etc. Og gresset må slåes, gresset pakkes i baller og da må det kjøpes inn utstyr til å pakke. Og plast. Eller leie inn noen til å pakke. Og de skal ha timesbetalt eller fastpris. Og betaling i penger. Som alle andre.
Vis hele sitatet...
Du kommer riktignok ikke unna å kjøpe ting, men her overdramatiserer du litt hvor avansert det er å ha noen få husdyr, altså. Du trenger hverken avansert fjøs, traktor, pumpe, møkkvogn, forhøster eller rundballepakker for å ha et par geiter (du må ha mer enn én, de er flokkdyr). Du kan kjøpe noen høyballer til vinteren eller lage det selv for hånd, og ha dem på talle. En gammel traktor ville jeg spandert på meg da, eller en atv i det minste, men man kan kjøre møkk i trillebår også.
Sist endret av *pi; 8. mars 2020 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.