View Single Post
Hm. Det går fint å bo i ei hytte i skogen eller på fjellet, vekke fra folk, og fortsat ha et "normalt" komfortabelt liv, om man flytter ut på bygda. Og så finne seg en jobb der man ikke trenger å forholde seg så mye til mennesker, om det var det som var poenget.
Slik jeg lever nå, og om jeg hadde hørt med sjefen om å fått en litt annen stilling, så kunne jeg lett levd et liv der jeg kunne gått flere dager uten å veksle et ord med noen.
Jeg har generelt lite forbruk, ingen barn, jobber 100% stilling, og har masse penger til overs. Kunne sikkert klart meg med 50% stilling om jeg hadde spart litt på ting og tang.
Det fine med bygda/skogen, er at husrom er relativt billig. Du får leie et helt hus for 4000 i måneden liksom. Ikke noe luksus, men det hørtes ikke ut som det var noe problem. Jeg bruker ca 1000-2000 i måneden på strøm, uten noe spesiell sparing. (varierer veldig mellom sommer og vinter) + noe på renovasjon og kommunale avgifter og internett. Men man må ha bil, kan ikke basere seg på buss, og det kan vere et stykke å kjøre til alminnelig butikk. Men jeg vil påstå at om man er 2 som bor sammen, så trenger man ikke stor stilling hver for å klare å leve slik.

Og en ting må være klinkende klart.
Det er at å være så selvforsynt at du ikke trenger å tjene penger, er MYE arbeid. MYE mer arbeid enn en 8-4 jobb. Om det er en slik livsstil du liker, så kan det hende det funker. Men du kan ikke tro at du slipper å stå opp klokka 6 og ikke ha noen rutiner. Du vil nok klare å få mye mer komfort for mindre innsats, om du jobber normalt og kjøper det.
Men nå er jeg fullstendig enig i at penger er ikke så viktig, det er minst like viktig å gjøre noe man trives med hver dag. Nå er jeg så heldig at jeg har funnet meg en jobb jeg trives med, og tjener helt ok på, så for meg er det jo greit.
Kall meg gjerne hater, det spiller ingen rolle hva jeg syns eller hva andre syns, fakta og virkeligheten er den samme uanset.

Jeg er oppvokst på gårdsbruk som har gått i arv i noen generasjoner. Det var en relativt stor gård når jeg var liten, men etter dagens standard, så er den nok nesten som et småbruk å regne.
Har jo prata litt med mine foreldre og besteforeldre, og vil nå så absolut påberope meg at jeg har en viss innsikt i hvor mye innsats som trengs for å få ut et brukbart produkt det går å leve av.
Jeg treffer av og til folk som synes det høres så fritt ut å leve av det naturen kan gi, slik som før i gamle dager. Da må jeg bare riste litt på hodet for meg selv. Ok, du er fri som i at du ikke har noen sjef. Men med en gang det blir blandet dyr inn i bildet, så er du så utrolig mye mer bundet av den grunn.

Jeg er UTROLIG glad for at vi lever i dagens samfunn, der jeg kan bli nesten hva jeg vil, og ikke "MÅ" fortsette med noe gårdsdrift. Foreldra mine har lagt ned drifta, og har det helt supert med normale jobber. Det er helt fantastisk å ha fri etter 16.00 og hver helg, og kunne gjøre akurat hva man vil, uten å bekymre seg for noe. Og atpåtil tjener man mer penger. Bestefaren min hadde lyst å bli lærer, men livet og situasjonen var slik at han måtte bare overta gården. Han hadde vel et bra liv, men det var ikke helt slik han skulle ønske. Og før hans tid igjen, så var det heller slik at hele storfamilien måtte hjelpe til for å få det til å gå rundt. Da var det nok nesten enda viktigere å forholde seg til andre, og komme overens med lokalsamfunnet.

Du får utrolig lite utav å være helt alene, og skulle være helt selvforsynt, rett og slett fordi en person aleine kan ikke ha kunnskap om, og drive med alle slags fagfelt. Det er bare å sette seg ned og tenke rasjonelt. Skal du bo i et hus? Hvor skal du få det fra? Skal du kjøpe det? Skal du ha lån? Da må du ha penger. Hvor får du det fra? Skal du selge potet? Hvor mye potet må du selge for å få råd til et hus? Potet er ikke bra betalt, her vil jeg anta det er snakk om ører per kg. Skal du bygge huset selv? Hvor får du materialer fra? Skal du hogge skog selv? da må du ha sag. Hvor mye potet må du selge for å få råd til sag? spiker må du ha, enda mer potet må selges. Hvordan får du tid til å holde på med potet OG hogge skog OG bygge hus?
Veldig forenkla prinsipp, men poenget er at til syvende og sist så er det godt å få inn litt cash for å gjøre alt enklere.

Husker vi hadde noe potet og kålrabi og div. på gården. Men det var jo bare arbeid og spetakkel, og bare småpenger å tjene. Og så blei det av og til dårlige avlinger som ikke var brukende til annet enn mat til kua. Og det er surt etter å ha lagt mye innsats i det. Og det er ikke så lettvindt som å bare bruke en dag på våren og plante ting i jorda, og vente til høsten og slå eller ta det opp. Det trengs en del stell. Det kommer ugress/mark/innsekter, og det må gjødsles, og hvert 6. år må jorda pløyes. Man må dele jorda si opp i 6 deler, slik at en del blir pløyd hvert år, så det ikke blir totalstopp i produksjonen. Og her kommer det da igjen kostnader til redskap. Skal du ha traktor? Hvis ikke, skal du pløye med spade? Hvor mye jord får du snudd, og hvor mye gjødsel får du ut med spade i løpet av ei uke? Redskaper må vedlikeholdes og repareres. Du vil ikke tro hvor mye rart som går i stykker, før du har prøvd selv. Her blir det enda mer kostnader du må tjene inn, eller tid du må bruke. Skal du ha ei ku? Du må ha husrom til den. Den krever stell og melking HVER morgen og kveld. Trenger ikke ta så lang tid. Men det MÅ gjøres. Her kommer det ei rutine som må gjøres. Vil du noen gang ha fri en dag og reise vekk? Du må få tak i noen som kan stelle kua. Mer utgifter. Nå er man faktisk like bundet som i en normal 8-4 jobb. Kua må ha mat, nå trenger du faktisk ganske store arealer for å dyrke gress for et helt år. Mer arbeid som tar tid.

For all del, liker du slikt, så kjør på. Men jeg sier bare igjen, tro ikke at du blir mer fri og slipper å jobbe deg ihjel. Jeg ville nok heller starta i det små. Med en liten grønsakshage eller drivhus, og kanskje noen høns, de trenger ikke så utrolig mye stell. Og så se om du liker det. Her er det nok heller ikke spesielt mye penger å spare, grønsaker og egg koster ikke mye rart i butikken.

Ikke for å ta motet fra deg altså, men må bare få ut hva jeg tenker.

Og så ser jeg nå at det her blei jo veldig negativt igjen. Det er jo også fine stunder. Men ikke BARE fine stunder, slik som det er lett å se for seg når man ønske-tenker.
Sist endret av Sarv_2; 8. mars 2020 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.