View Single Post
Sitat av Hr. Smith Vis innlegg
Når sant skal sies satt vi faktisk bare og drømte oss bort. Dette er ikke en plan vi for øyeblikket driver å realiserer. Det var som sagt bare en befriende tanke jeg starta å gruble på, og ville vite litt hva folk tenker, og om noen kanskje har drøftet over det samme.

Jeg forstår at man trenger penger til noen delvis faste utgifter man ikke er foruten. Men flere av tingene du nevner som koster spenn er jo sånt man ville hatt som mål å slippe. Det jeg tenker på er ikke å stå opp kl. 12 om dagen i en hytte dypt inne i Finnskogen, og browse Instagram mens foodprocessoren gjør seg ferdig. Selvsagt er det en "jobb" hvor du alltid er på shift. Men kanskje det er noe i det. En sinnsro om man får det til å gå rundt.

Uansett er vi begge i full jobb, ettersom du tar opp det med midler til å kjøpe hytta, osv. Men det er nok mer realistisk som noen nevner å gjøre det i perioder, evt med opphold mens man er i arbeid.

Jeg regnet med at noen kom til å henge seg fælt opp i det jeg skrev om ølbrygging. Jeg er fullt klar over at man kan brygge opp til en viss prosent for eget bruk osv. Men det var bare måten jeg fant det mest passende å ordlegge meg for å fremme mitt budskap. Jeg takker uansett for dine tips og fornærmelser.
Vis hele sitatet...
Ja du vil få vekk faste utgifter? Åssen da tenker du? For jeg tok jo ikke med renteugifter, avdrag på lån etc. Det jeg tok med var kostnader i dyrehold og det å eie et småbruk.

Det jeg sliter med å skjønne er hvordan du kan skal slippe disse utgiftene, for du sier det er målet ditt?

Dere får utgifter til for til dyra, dyrelege, vaksiner, kraftfor, diesel til traktor, dekk, hydraulikkolje, dasspapir, bind, og alt annet dere måtte ønske å fra samfunnet. Sålenge det er dyr på småbruket er det vanskelig å fri seg fra slike kostnader. Dessverre.

Dessuten vil du jo faste utgifter til forsikring, kommunale avgifter, vann og avløp, strøm, fyring, internett, eiendomsskatt, og påkrevd og nødvendig vedlikehold.

Ser rett og slett ikke åssen du skal få vekk dette. Ja du kan selvsagt droppe strøm og internett. Men da trenger du mer ved og får økte utgifter til talgelys, parafin etc.

Jeg føler vel at akkurat det med ølbrygging var det jeg brydde meg minst om, for det er ikke viktig for prosjektet deres. Så jeg bare påpekte at det ikke er noe ulovlig ved ølbrygging.

Siden de faste utgiftene fortsetter å løpe selv etter at småbruket er kjøpt, og de faste utgiftene er helt umulig å få i null pga vann og kloakk, kommunale avgifter, eiendomsskatt etc. så må dere enten være dritrike eller jobbe hjemmefra.

Dere liker ikke folk. Perfekt da å bo på et småbruk og jobbe hjemmefra. Om du "pendler" fra kjøkkenbordet til spisebordet så sparer du masse tid fort 1/4-1/2 årsverk. Dvs at du får masse tid til overs til å plante frukt og luke grønnsaksbed. Selv om du har en betalt jobb. Og når dere har fått mer kontroll på hvilke utgifter småbrukslivet medfører så kan dere redusere fra 100% stilling til whatever dere trenger for at det skal gå rundt.

Ingen grunn til å være hårsår. Du skrev det du skrev i posten din og jeg svarte på det. Svarte for å vise deg at bondelivet er knallhard jobb og uten særlig penger. Ingenting av det jeg skrev var skrevet for å disse deg. Men jeg trodde nok at du var langt yngre og tippet vel deg til å være tenåring tror jeg. Der tok jeg feil. Du er jo i jobb så jeg bommet der.
Sist endret av jaffa87; 3. mars 2020 kl. 04:54.