View Single Post
Fremskrittspartiets linje i denne saken har jo vært helt tussete. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ta så feil på så mange ulike måter samtidig. Hvor *DUMME* går det an bli?

Se på sakens fakta:
Denne kvinnen dro og vervet seg for IS. Det vitner opplagt om at noe er galt en plass, og en mulig forklaring er selvsagt at hun er en stein hakke rabiat lystmorder som ønsker å drukne verden i blod. For all del, jeg utelukker ikke den muligheten, for det var definitivt plass til slike djevler i IS sine rekker. Men så var det også idioter som lot seg lure. Samt ensomme og sårbare mennesker på søken etter fellesskap som lot seg manipulere. Også var det de som rett og slett ble fraktet dit under tvang. Tilsvarende var det mange ulike ting folk gjorde for IS. Noen skjøt på soldater under skuddveksdlinger. Noen voldtok barn og kokte folk levende i olje. Noen satt hovedsaklig foran en datamaskin og lagde propaganda. Og noen var bare hushjelper, kokker eller sexslaver. Før man skal klandre noen for en handling må man vite hva de har gjort og hvorfor. Å kategorisk ville straffe alle IS-medlemmer på samme måte er opplagt urettferdig, spesielt siden ganske mange av de var der mot sin vilje og ikke bidro på annet vis enn å bli misbrukt.
Vindaloo: Vil du virkelig trekke alle forhenværende IS-medlemmer gjennom gatene, før du vet hva de faktisk har gjort og hvorfor?

Denne IS-dama kan altså ha vært en ideologisk medløper som aldri gjorde noe veldig spennende. Eller hun kan ha vært en rabiat terrorist. Eller noe annet. La oss ta utgangspunkt i worst case. Hva vil man helst? Ha en gal lystmorder internert i en flyktningeleir med tvilsomt sikkerhetsopplegg og under kaotiske forhold i et gjennomkorrupt land uten fungerende etterretning, politi eller statsadministrasjon? Eller i trygg forvaring i et norsk høysikkerhetsfengsel? Hvor er det lettest å rømme fra? Hvor er det lettest å planlegge nye sprell? Hvis Breivik ble landsforvist til en flyktningeleir i midtøsten, ville da folk følt seg mer eller mindre trygge?
Frp vil altså beskytte oss alle ved å sørge for at de menneskene de anser som de største truslene mot landet vårt eksplisitt IKKE befinner seg på en plass hvor de har full kontroll over de. Mener da kanskje Frp også at Trygg Trafikk bør begynne å dele ut svarte ullgensere og mørke camobukser til skolebarna slik at de skal synes godt i mørket? Eller pålegge fergene å ha blyvester tilgjengelig i tilfelle havari? Fase ut glava og annen brannhemmende isolasjon med trespon og avispapir?

Likevel, la oss ignorere kvinnen selv. Hun har altså to barn. Jeg er litt ustø på jussen og sakens detaljer, men enten har barna norsk statsborgerskap, eller så har de rett på det. Uavhengig av hva barnas foreldre har gjort, så er opplagt barna uskyldige i uføret de har havnet i. Dersom de dør, og norske myndigheter kunne gjort noe med det, så har Norge forsømt sine plikter mot sine borgere. Hvis barna *ikke* dør, men vokser opp i en fangeleir for en forbrytelse deres foreldre har begått... Ja, de kommer helt sikkert ikke til å bære nag mot Norge da. Så var det dette med barnekonvensjonen, som Norge er bundet av. Å jo, også har vi alt dette med "til barnets beste" som gjennomsyrer norsk rettstradisjon. La oss kaste det på sjøen og gi religiøse tullinger som vil denge ungene sine fred vann på mølla når de går til krig mot barnevernet. Akkurat hva vi trenger, mindre rettssikkerhet for barn.
Det er ganske opplagt at man rent juridisk ikke hadde noe annet valg enn å hente de barna hjem, og da ble moren med på lasset. Om hun er en terrorist eller ikke er i så måte av underordnet betydning.

Etter veldig mye om og men valgte norske myndigheter å gjøre akkurat det som et bredt sprekter av juridiske forhold og internasjonale traktater og statstradisjoner krever at vi gjør. Det er en rasjonell og fornuftig handling som tillegg til å redde livet til en døende mindreårig norsk borger kan medføre at en farlig kriminell bringes for retten - hvorved hun kan motta sin rettmessige dom. Eller bli frikjent, hvis hun faktisk var uskyldig, selvsagt. Frp hadde tidenes mulighet til å vise handlekraft, men de valgte i steden å forspille muligheten ved å protestere mot noe som opplagt ikke kunne føre frem. De visste de ville tape, men de gjorde det likevel. Og nå ydmyker de seg selv enda mer ved å gå ut av regjering? Good riddance!

AlF3: Jeg har akutt frisørskrekk, jeg liker å krabbe rundt på bakken og se på blomster og biller, jeg er generelt opptatt av miljøvern, og jeg synes voksne mennesker bør få leve sitt liv som de selv vil - også når det innebærer sex utenfor ekteskapet og konsum av droger. Ikke går jeg i kirken, heller. Dessuten mener jeg veldig bestemt at atomkrig er en forferdelig dårlig idé og noe vi som art bør unngå. Antakelig er jeg bare en kassegitar og en blomsterskjorte unna å være "var høy på LSD under hele woodstockfestivalen"-hippie.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. januar 2020 kl. 17:05.