View Single Post
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Poenget er nok at når man legger inn ordninger som gir mer frihet for markedskapitalistene til å tjene penger, så vil det også skje. De rike får mer penger og mye av pengene hoper seg opp i toppen. Dermed blir livskvaliteten verre for de i bånn.
Vis hele sitatet...
Vel, livskvaliteten for de i bånn blir ikke nødvendigvis verre av at mer penger hoper seg opp i topp. Økonomi er ikke et nullsumspill, og det er viktig å skille på disse tingene. Et mer relevant mål i så måte er utviklingen i kjøpekraft for den fattigste andelen.

Likevel, som sagt tidligere også, man vil åpenbart ikke ha for stor ulikhet. Og jeg sier heller ikke at det fullstendig frie marked er en god idé for å holde ulikheten i tøylene – såpass er jo helt åpenbart. Det jeg stiller spørsmål ved er påstandene om at sosialisme er den eneste fungerende metoden for å forhindre økende ulikhet, og at å stemme sosialistisk i Norge derfor er en nødvendighet for å forhindre at ulikheten blir for stor. Og for så vidt om det er noe opplagt mål å få inntektsulikheten i Norge ned i det hele tatt. Det ser ut til at virkeligheten er litt mer sammensatt enn at man kan si at å stemme sosialistisk får ulikhetene ned, og at det alltid er bra med lavere ulikhet.

Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Poenget mitt var egentlig at jeg aldri ville kalt mange av disse landene for "sosialistiske" da de bærer mange preg av diktatoriske og oligarkiske samfunn.
Vis hele sitatet...
Det er jo dessverre ikke motsetninger. Tvert i mot er det jo slik at rene sosialistiske stater har en klar og åpenbar tendens til å bli diktatoriske, korrupte, menneskerettighetskrenkende og dysfunksjonelle. Det er ingen grunn til å ikke ta dem med i sammenlikningen.