View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Ulikheten i Norge ser ut til å være praktisk talt konstant, og er dessuten svært lav. Viser igjen til oversikten: https://data.oecd.org/chart/5J5n
Vis hele sitatet...
Usikker på denne kilden, SSB sier andre ting da. 1 2


Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke heller jeg som har bevisbyrden. Dersom det er riktig at å stemme sosialistisk fører til mindre ulikheter, fordi kun sosialismen kan "radikalt demme opp for økende ulikhet", så burde vel sosialistiske land jevnt over ha en lavere ulikhet enn Norge? Men tvert imot har alle land listet som sosialistiske land på Wikipedia en høyere ulikhet enn Norge. Det virker jo ikke direkte lovende for påstandens riktighet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke på Wikipedia som en troverdig kilde i dette tilfelle.

Dette gjør jeg nettopp fordi amerikanerne har en litt forvridd måte å se på sosialisme på. Det blir omtalt på lik linje som kommunisme. Dette blir jo ikke helt riktig da man gjerne splitter sosialisme opp i flere underkategorier. Utgangspunktet for sosialisme er at man skal skape et samfunn der økonomisk ulikhet blir bekjempet, og at samfunn blir mer klasseløst. I hvilken grad dette gjøres avhenger veldig av hvem du spør. Hadde du spurt en kommunist, så ville du trolig fått et svar der det er helt økonomisk likt blant folk. Dermed synes jeg ikke vi skal sammenligne Norge med diktatoriske og oligarkiske styresett som hevder de er "sosialistiske" og "egalitære".

Imidlertid så er også sosialdemokrati, som samfunnsmodellen i Norge er basert på, en underkategori av sosialisme. Referanse.

Så når man sier at man mener at et mer "sosialistisk" Norge kan hjelpe til med å bekjempe ulikhetene, så baserer det seg på at man ønsker litt mer sosialisme enn det allerede er, ikke nødvendigvis at Norge skal bli nye sovjet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Også er det jo spørsmålet jeg var inne på, om hvor lav ulikhet man egentlig vil ha. En viss ulikhet er ønskelig, men en for stor ulikhet vil man selvsagt ikke ha. Man ønsker en likhet i muligheter, og rimelig høy økonomisk mobilitet. Vi har en inntektsulikhet som er blant de laveste i verden, og den ser ut til å holde seg rimelig konstant. Akkurat hvor stor ulikhet som er optimal vet jeg ikke, men jeg er heller ikke særlig bekymret for den ulikheten vi har. En påstand om at den bør senkes ytterligere bør komme i tandem med et argument for hvorfor.
Vis hele sitatet...
Kan vel være nyhetsartikler som dette som bidrar til at folk er redd for de økte ulikhetene.

I tillegg er nok mange redd for at den økning som er der, selv hvis den er veldig liten, kommer til å ta av mer.