View Single Post
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Er det noen andre som følger nyhetene nøye til en hver tid og som har lagt merke til den helt ektreme økningen av (blind)vold, drap, knivstikkinger, branner, bilbranner og alt mulig slags faen de siste ukene?
Vis hele sitatet...
Det vil alltid skje nok dritt til å fylle en avis eller en nyhetssending, så man kan ikke avgjøre om det er en faktisk økning ved å følge med på nyhetsoppslag om enkeltsaker. Og de få gangene nyhetene tar opp statistiske forhold, er det som regel om en eller annen økning i et eller annet sammenliknet med året før. De nevner sjeldnere alle de tingene som hadde en nedgang fra året før, og de viser sjelden statistikk mye lenger bakover i tid. Slike hendelser er til en viss grad drevet av tilfeldigheter, og en årskurve vil gå litt opp og ned, så det er den langsiktige trenden som er den interessante. Oppå dette igjen er det ikke alltid like enkelt å tolke statistikken. For eksempel kan en økning i antall anmeldte trusler skyldes en faktisk økning i antall trusler, eller en forbedret tillit til politiets håndtering av trusselanmeldelser, eller en kombinasjon av begge.

Men det er enkelte ting det i min mening er mindre grunn til å mistenke endring i anmeldelsesvillighet til å ligge bak. Noen relativt relevante eksempler er:

Grovt tyveri fra bolig: Ned 50% fra 2014 til 2018.
Ran: Ned 30% fra 2014 til 2018.
Grov kroppskrenkelse eller kroppsskade: Ned 15% fra 2014 til 2018.

Antall drap er også tydelig nedadgående over tid fra 1990 til 2018, som man kan se på side 5 i Nasjonal drapsoversikt 2018 utgitt av Kripos.

Du antyder også at påsatte branner har økt, men jeg plottet antall påsatte branner i forsikringsselskapenes brannskadestatistikk, og det har en tydelig synkende trend.

Det ser altså ut som det ikke er noen grunn til å frykte at armageddon er nært forestående.

Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Hva med fullmåne; Jeg oppfordrer folk til å prøve å være bevisst på for eksempel biltraffiken på dager med fullmåne. Jeg ser alltid økt aggressiv og tullete kjøring på disse dagene.
Det er vel også en greie at voldhendelser og skit skjer mer under fullmåne mener jeg å ha lest.
Vis hele sitatet...
Det er en liten korrelasjon mellom nattlig utendørs kriminalitet og hvor mye månen lyser opp terrenget. Ellers ingenting. Kjøremønsteret du mener å observere er nok sannsynligvis et tilfelle av konfirmasjonsbias.


Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Mange vil mene vi har vært på vei dit lenge. Økende økonomisk ulikhet vil skape et perspektiv av at Norges eksperiment feilet; selv med enorm rikdom klarte vi ikke holde på likhetssamfunnet og små forskjeller mellom folk.
Vis hele sitatet...
Kan du tallfeste akkurat hva du mener? Personlig synes jeg det ser ut som vi klarer det rimelig greit: https://data.oecd.org/chart/5J5n

Samtidig er det jo også slik at en viss ulikhet er ønskelig. Det er vanskelig å drive økonomien og utviklingen videre dersom alle til enhver tid tjener akkurat like mye.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vi tok inn færre innvandrere enn Sverige
Vis hele sitatet...
Ikke målt opp mot antall innbyggere. Da har vi tatt inn betraktelig flere enn Sverige i mange år. (2005-2010: 6,9 vs 5,7 per 1000 innbyggere; 2010-2015: 8,8 vs 5,3; 2015-2020: 5,3 vs 4,0.) Jeg får ikke lenket til dataene direkte, men du kan finne det selv her: https://population.un.org/wpp/DataQuery/

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
1/4 jobber ikke - barn, pensjonist, ufør, aap, sykmeldt ol - og de som jobber og får adgang til den andre siden av streken, har ufattelig mye høyere frihet og livskvalitet - helse - og levealder - enn de på bunnen.
Vis hele sitatet...
Dette virker veldig rotete. Har skolebarn lavere frihet og livskvalitet, helse eller levealder enn voksne arbeidstakere fordi barna ikke jobber? Er det en overraskelse om sykemeldte har dårligere helse? Og hvilken strek er det du snakker om?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
en løsning er at flere menn begynner å stemme sosialistisk - høyresiden har masse positivt med seg, men den er ikke i stand til å radikalt demme opp for økende ulikhet, og den er ute av stand til å rette sparekniven mot egne sponsorer
Vis hele sitatet...
Hvilke sosialistiske stater er det du mener har lavere GINI-koeffisient enn oss? Her er noen eksempler med 2019-tall fra Verdensbanken, landene (med unntak av Norge) er tatt fra Wikipedias liste over sosialistiske land:

Norge: 26,8%
Kina: 38.6%
Laos: 37.9%
Vietnam: 35.3%
Cuba: Ikke tilgjengelig
Algerie: 27,6%
Bangladesh: 32.0%
Guyana: 44.5%
India: 35.7%
Nord-Korea: Ikke tilgjengelig
Nepal: 32.8%
Nicaragua: 46.6%
Portugal: 35.6%
Sri Lanka: 39.8%
Tanzania: 37.8%