View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Hvem er det egentlig som har nektet for at meningene dine hører inn under det store mangfoldet av feminisme?
Vis hele sitatet...
JRF.

Jeg tror du har argumentert mot en stråmann gjennom hele tråden om det er det du tror vi vil fram til.
Vis hele sitatet...
Ja, har jeg det? Les hva JRF gjenopplivet denne tråden med:

Sitat av JRF Vis innlegg
Can the real feminist please stand up?
For jeg ser de ikke etter definisjonene folket her farer med.
Vis hele sitatet...
Sitat av JRF Vis innlegg
Jeg baserer meg på hva de største og mest fremtredende organisasjoner og personer innen en ideologi gjør når jeg skal vurdere hva en ideologi innebærer. Og ut fra det er feminisme en diskriminerende mannehatende ideologi.
Vis hele sitatet...
Hva Kari feminist på ett eller annet anonymt nettforum måtte mene er revnende likegyldig (ikke det at hun viser seg å være noe mindre for diskriminering når man spør og graver litt), akkurat som at hva nazi Per i sokkelleiligheten sin måtte mene at "sin nazisme" handler om er revnende likegyldig i forhold til hva ideologien står for i praksis
Vis hele sitatet...
Sitat av JRF Vis innlegg
Fordi det er ideologien feminisme som diskuteres, ikke Kari's fantasi om hva feminisme innebærer.
Vis hele sitatet...

Synes du jeg er helt på jordet når jeg tolker det som at JRF ikke mener det jeg står for er ekte feminisme?

Sitat av bennnern Vis innlegg
Det er i det minste ikke det jeg har forsøkt å argumentere mot.
Vis hele sitatet...
Du hoppet inn i andre runde her for å forsvare JRF's innlegg sitert over.

Det er interresant at du plutselig har begynt å trekke fram eksempler på andre feminister for å underbygge påstanden din om at feminister tar menns problemer på alvor framfor å bruke deg selv som eksempel slik du gjorde før i tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg ble bedt om å legge frem eksempler, så da gjorde jeg det. Var det galt, synest du?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så lenge feminisme er såpass langt unna å bli oppfattet som et entydig begrep, så orker jeg ikke å kalle meg det lengre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er slitsomt. Ikke så mye det at det finnes ekstremister som kaller seg det samme, men at jeg stadig blir presset til å forsvare standpunkt jeg ikke har. Ser for meg at det er litt som når moderate muslimer blir presset på å forsvare islamisme, og deretter beskyldt for å ikke være ekte muslimer når de ikke lever opp til stereotypien motstanderen ønsker seg. I det hele tatt er det slitsomt å debattere med noen som ikke ønsker å høre hva du mener, men bare ønsker å bevise hvor uenig de er med deg. Det opplever man mye når man bruker ordet feminist om seg selv. Det oppleves også litt overkjørende når folk som ikke tilhører miljøet ditt skal fortelle deg hva det handler om. Sikkert litt som når ikke-muslimer forteller muslimer hva Allah egentlig mener.

Jeg fronter derfor ikke feministmerkelappen så mye utad som dere kanskje får inntrykk av her inne, selv om jeg engasjerer meg i tematikken og ser en verdi i å identifisere meg med det. Feministmiljøet (i den grad det er ett miljø) løfter frem mange problemstillinger jeg mener er viktige for livskvalitet uavhengig av kjønn. Og at det er mange ulike menininger og ikke en slags kanon på hva du må mene ser jeg som en stor fordel. Jeg har virkelig aldri hatt sansen for rettroende menigheter.

Så ja, jeg er feminist, men ser at det ikke er vits i å fronte selve f-ordet så hardt at man ender med å skremme fekk folk med fordommer. Jeg har ingen knus patriarkatet-tskjorter for å si det sånn. Jeg begynner ikke samtalen med å proklamere at jeg er feminist.

Kanskje et annet ord (entropisme?) faktisk kunne vært fordelaktig for mange av dagens feminister.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, og hadde det kommet et sånt ord som funket i alle bøyingsformer og var noenlunde catchy så hadde jeg brukt det. Feminisme nå handler mye om kjønn generelt, og LHBT har fått en stor plass. Det er ganske mye mer enn tradisjonell kvinnekamp. Likestilling funker om temaet og målet, men likestillingstilhenger er liksom en litt klønete betegnelse. Jeg føler også at likestilling blir litt teknisk og handler mest om lover og regler og mindre om mindre synlige strukturer i samfunnet. Det er ikke helt dekkende. Entropisme er jo veldig kult, men tror kanskje termodynamikken har lagt litt føringer for hvordan det blir oppfattet
Sist endret av *pi; 26. september 2019 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.