View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Med det i mente, har for eksempel kvinner like muligheter hvis de karrieremessig taper mer på å få barn enn menn?
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an på hva som er grunnen til at kvinner taper karrieremessig. Om det skyldes at arbeidsgivere diskriminerer kvinner i en ansettelsesprosess ser jeg hvordan eksempelet ditt illustrerer det du vil fram til i posten din.

Om det derimot skyldes at kvinner etter en fødsel ikke er i stand til å utføre arbeidsoppgaver i en periode av rent fysiologiske årsaker eller at kvinner i større grad en menn kjenner ett behov for å nedprioritere karriere etter en fødsel som følge av medfødte forskjeller mellom kjønnene gjør det ikke det.

Jeg kunne godt vært åpen for å akseptere kjønnskvotering av kvinner til ulike studier dersom jeg trodde at grunnen til at det ikke var flere kvinner på enkelte studier skyltes at kvinner ble diskriminert eller utestengt fra studiene. Jeg aksepterer bare ikke antagelsen til enkelte feminister om at en skjevfordeling i antall studenter i seg selv tilsier at den gruppen som ikke er overrepresentert blir diskriminert eller ikke har muligheten til å velge studiene det er snakk om. Om du ikke kjenner deg igjen i påstanden om at denne argumentasjonen blir brukt av feminister kan jeg komme med eksempler på offentlig debatt der argumentet er brukt i isolasjon. Valgene mennesker tar er ikke nødvendigvis synonyme med valgene mennesker kan ta.

La oss si at jeg har to kjæledyr. En rotte og en katt. Først velger jeg å presse begge ned i hver sin trange pappeske. Jeg observer at begge dyrene har helt identiske muligheter. Deretter slipper dyrene løs i hvert sitt identiske bur på størrelse med en stor pappeske. Jeg observerer at rotta tilbringer mer tid på en flott silkepute i høyre hjørne enn katten. På puta står det leder i offentlig offentlig sektor. Dette synes jeg er urettferdig for katten så jeg velger å utvide buret til både katten og rotta. Til min store overraskelse tilbringer katten enda mindre tid på puta sammenlignet med rotta nå. Burde jeg sette opp hindringer for rotta slik at den ikke tilbringer like mye tid på puta slik at mulighetene til rotta og katten blir de samme?