View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis man tar seg tid til å tenke etter, kan det selvfølgelig stemme, men hvis man snakker om øyeblikkelig attraksjon tviler jeg sterkt på at de instinktbaserte følelsene våre greier å ta akkurat den logiske slutningen.
Vis hele sitatet...
Du snakker om rent biologisk nedarvede instinkter på den ene siden, og bevisst, rasjonell tanke på den andre. Det er for snevert. Ubevisste reaksjoner bygger på en hel mengde informasjon, inkludert kulturell påvirkning, internaliserte verdier, vurdering av kontekst, egne erfaringer fra situasjoner som ligner, - og biologiske tilbøyeligheter. Det er ikke enten veloverveid rasjonell vurdering eller apekatt.

Man hører stadig om at folk ønsker seg snille, ydmyke folk: både direkte, og som et vedtatt kulturelt "faktum". Problemet er at det ikke er nok å være snill og hyggelig og ydmyk. Min mistanke er at det er færre enn man skulle tro som ønsker disse kvalitetene nok til å faktisk prioritere dem - samtidig tror jeg det er et visst samfunnsbasert eller idealistisk press mot å ville ønske disse kvalitetene, eller i det minste påstå at man gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snillhet og ydmykhet jeg snakker om. Det er bare en annen type maktutstråling. Den er iøynefallende nok, i alle fall om du møter personen i samspill med andre. Overdreven selvhevdelse vil gi meg magefølelsen "han der prøver for hardt". Det er en spontan og ikke-rasjonell reaksjon, som sikkert delvis bygger på hva som er idealet i min kultur/miljø og tidligere erfaring om at den typen menn ofte viser seg å ha noen vesentlige mangler.

Snillhet er jeg enig i at er en egenskap som tar lengre tid å oppdage, og det har man jo tid til når man skal vurdere om dette er en person man tror man vil få et bra samliv med. Der er det åpenbart noen rasjonelle vurderinger med i regnskapet, selv om jeg generelt tror vi er mindre rasjonelle enn vi innbiller oss også i slike veloverveide beslutninger.