View Single Post
Det blir feil å skjære alle rusmisbrukere over en kam og si at de ikke kan ta vare på verken seg selv eller dyr. I noen tilfeller ja, men i de alle fleste tilfellene er jeg uenig.

Jeg pratet en gang med en =Oslo selger som hadde ei bikkje, og denne hunden var hans venn i godt og vondt. Hunden hadde tydelig respekt for eieren, selv om eieren kanskje ikke var på det beste stedet i livet. Jeg tror at for mange rusmisbrukere vil det å ha et dyr kunne hjelpe, siden de da har noe å passe på utenfor seg selv. En grunn til å stå opp om morgenen, om du vil. Noen å være glad i, og som ubetinget er glad i deg. Eieren sa selv at det var lettere for han å ta vare på dyret enn seg selv, og at hundens behov kunne hjalp ham ut stadig vekk. Selv om dagene vil innebære mer eller mindre rus, så mener jeg forholdet kan være godt. En hund veit ikke at eieren er på narkotika, den vet bare om den har noen som er glad i seg. Situasjonen blir annerledes dersom dyret blir mishandlet eller lever usikkert, men det tror jeg aldeles ikke alltid er tilfelle
Sist endret av inabsentia; 17. september 2015 kl. 16:48.