View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politiet kan ikke foreta ransakning som del av en rutinekontroll*! Sure, de kan rutinemessig sjekke vognkort og førerkort. Hvis de da oppdager at du er rusa og snakker lammelensk, da har de skjellig grunn til å mistenke deg for å besitte ulovlige substanser. Men de kan ikke bare ransake deg og kalle det en rutinekontroll i håp om å finne noe. Det er hele poenget; hvis de kan ransake hvem som helst, hvor som helst, når som helst og med hvilken som helst grunn (inkludert ingen grunn i det hele tatt), hvor pokker er da retten til privatliv?

Nå tråkker selvsagt politiet over denne grensa - nettopp - rutinemessig. Og det får så og si aldri konsekvenser for dem. Det er dypt beklagelig. Men de har ikke lov til det, og de gjør noe galt, både etisk og juridisk, når de krenker individer på denne måten.
Vis hele sitatet...
Du quotet oppsummeringen min. Jeg forklarte tidligere at først kom rutinekontrollen. Så kom ransakingen på bakgrunn av mistanke med sannsynlighetsovervekt.

For å gjenta meg selv igjen, hva som fikk politimannen til å anta at trådstarter var enten rusa eller hadde ulovlige gjenstander i bilen, blir for oss helt umulig å si noe om. Jeg er enig i at dersom politimannen uten skjellig grunn ransaket bilen hans, er det et brudd i både norske og europeiske lover.

Men igjen: hva vet vi om hvordan situasjonen subjektivt foregikk? Evt objektivt fra politiet sin side? Og er virkelig dette et såpass stort overtramp mot trådstarters rettsfølelse, frihetsfølelse og integritet?