View Single Post
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Enkelte av dere har sikkert fått med dere at itavisen frontet en nettside ved navn qpsa dot no. Det er basicly en blåkopi av Twitter, men på Norsk.

Anyways. Teknologifreak som jeg er så måtte jeg nesten registrere meg for å sjekke ut hva det var (og det var ikkno).

De har en chat på siden som jeg syntes oppførte seg litt merkelig. Etter å ha fyrt opp FireBug så jeg at hvert 3dje sekund gikk det 2 requests til serveren.
Man får så sendt tilbake chat-historikken - rendrert i HTML og hele sullamitten. Det er, såvidt jeg kan se, 35 innlegg med lenker, DIV'er og alt som hører med. Det er ~28-30KB på den ene requesten, og ~7-8KB på den andre requesten.

Det vil altså si ~36KB hvert 3dje sekund, eller rundt 12KB i sekundet. Uavhengig av om det har blitt skrevet noe nytt eller ikke! For en chat?

Til sammenligning bruker en nettradio med 128kbit stream rundt 16KB/s.
For å putte det litt mer i perspektiv så har man etter 5 minutter på chat'en blitt tilsendt mer tekst enn bibelen inneholder.

Nå er riktignok dataen man får tilsendt pakket ned med mod_deflate (så båndbreddebrukern er langtfra like høy), men det er allikevel ufattelig overkill å pushe så mye data til nettleseren.

Anyways. Det er ikke så mye innhold i denne tråden utover en "how not to do it".
Husk, gutter og jenter; Append.

Forøvrig ville jeg foreslått for den aktuelle nettsiden at de tittet på Silverlight eller Flash og tok i bruk Socket Interface'ne der eller som et minimumkrav beholdt historikken lagret i JS og bare pull'e oppdateringer, men hvorfor bare sende små pakker ved oppdatering når man heller kan sende alt innholdet på nytt hele tiden.