View Single Post
Sitat av methewall Vis innlegg
Du svarer kanskje bare på trådstarters innlegg, men det jeg reagerer på er at religøse som bruker en "mental krykke" hele livet, går rund og hever seg over andre (ser på seg selv som mer værdt eller bedre enn andre), som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egene ben.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg bare kommentere for den relgionen jeg kjenner best som er kristendommen.

Bibelen taler så aldels ikke om at relgiøse er mer verd enn andre. Ikke en gang ufrelste er mindre verd enn ufrelste.

Bibelen taler om at Gud elsker alle like høyt uansett hva de tenker og tror.

Slik en far elsker sin sønn enten han er skolens lys eller er en bakgårdsgutt.

Sitat av methewall Vis innlegg
Mulig du ikke faller inn i denne kategorien og da beklager jeg hvis jeg feilaktig har angrepet deg, men det du skriver, virker på meg som du mener at det du tror er rett (noe alle som tror stort sett gjør).
Dette ekskluderer jo X-antall milliarder nå levende mennesker, så hva er det da som skiller "klubben din fra andre "klubber"?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke på å tro på Gud som bare å tro på at det sitter en med hyssinger i oss alle og trekker i oss eller klipper av strenger om vi ikke følger de Ti Bud (det var tross alt Loven Jesus tok vekk slik at det skulle være nok å ta imot Guds sønn.)

Den som er kristen er kristen fordi han har opplevd Gud i sitt hjerte og i sitt liv.

Dette holder selvsagt ikke som dokumentert bevis som man kan slenge i bordet med og det er her jeg mener at kraften er den samme, hva du kaller den eller tror det er spilelr ingen rolle. Hva den er, er alt.

Sitat av methewall Vis innlegg
Religion skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.
Vis hele sitatet...
Feil.

Mennsker skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.


Sitat av methewall Vis innlegg
Barmhjertig, er det når han redder livet til en pedofil men tar livet av et spedbarn?
For i følge din tro er vel alt Guds vilje?
Og ikke kom med noe som "herrens veier er uransakelige", eller "der er ikke meningen at jeg skal forstå", har hørt det før.
Vis hele sitatet...
Du har hørt det før så det betyr at det ikke er sant?

Hva om spedbarnet hadde vokst opp og kanskje fått skader som hadde skadet og eller satt dette mennesket i store smerter for resten av livet? Man vet jo ikke slikt.

Synes det blir litt drøyt å avfeie noe slikt, bare fordi man tror at døden er det verste som kan skje med ett menneske.

Sitat av methewall Vis innlegg
Eller har vedkommende brutt budet du skal ikke ha andre Guder enn meg og er derfor dømt?
Vis hele sitatet...
Nå kan ikke jeg snakke for Paranoy, men i de menighetene jeg har vært i så har de alle forkynt at om jeg tar imot Jesus så er dette det eneste jeg trenger å gjøre for å komme til Himmelen. Slik det står i Johannes 3:16

Sitat av methewall Vis innlegg
...hva er det da som skiller, at du tror på den "rette" guden?
Vis hele sitatet...
At man ikke bare tror på noe fra blind øyne, men har fått oppleve Gud fra innsiden av.

Sier ikke at det betyr at det finnes en skapning som styrer alt, men kraften er der..

Sitat av methewall Vis innlegg
Hva folk tror er for meg knekkende likegyldig, men jeg har lite til overs for organisert tro som er satt i et system for å ekskludere "ikke verdige".
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg og så vidt jeg har lest og hørt så ekskluderer Gud ingen, jeg gjentar ingen og setter de som uverdige.

Sitat av methewall Vis innlegg
..for det er masse jeg ikke vet, men jeg tror ikke på noen form for religion.
Vis hele sitatet...
Det er ikke meningen å tro på relgion i seg selv.

Relgion er ikke mer enn ritualer,lovprisning og symboler for en kraft mennesker sliter hardt med å forklare.

Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg hevder at det er alt Jesus er og for alt jeg vet, har denne Jesus som bibelen snakker om aldrig levd.
Askeladden er også nevnt ved flere anledninger i bøker, er det så utenkelig at han har levd?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men historien om Jesus er så spredd utover verden og til så mange forskjellige folkeslag og i så mange århundrer og så nøyaktig i samsvar med andres historier om Han at Askeladden er bare en nybegynner i ett slikt "spill".


Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg vil påstå at fri vilje kan bevises, så nei jeg forstår ikke hva du vil fram til.
Vis hele sitatet...
Må si meg helt enig.

Og er det bare meg som synes at dersom Gud er allmektig og kunne ha utslettet Djevelen og unnlatt alle å havne i helvete så er det veldig kynisk og kaldblodig og holde på denne makten og faktisk ta sjansen på at noen faktisk kan ende i en evig pine enda han elsker oss så uendelig høyt?

Eller har han allerede gjort det? Kanskje er "The Divine Plan" allerede fullført?

Historier om Helvete eksisterer kanskje bare for å unngå at folk går amok da de vet de kommer til himmelen uansett i å voldta småbarn, lyve, myrde, stjele, utøve vold og det som verre er?

Hvem vet? Herrens veier er uransakelige

Men min logikk sier meg at det alltid finnes et motstykke. Det er noe av det som gjør alt komplett..


Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med andres tro, annet enn at den for meg er uforståelig, jeg forstår hvorfor mange velger å tro, men ikke hvordan de overbeviser seg selv.
Vis hele sitatet...
Igjen - de har opplevd noe større enn seg selv, en såkalt relgiøs opplevelse.

De fleste blir gode mennesker av dette og ønsker bare godt.

Noen ser sitt snitt til å trekke ut penger fra oss og ser på seg selv som mer verdige og de kan jo bare ta sats og hoppe loddrett inn i Helvete


Jeg ønsker bare å belyse situasjonen fra et annet ståsted og jeg sier ikke at det faktisk finnes en Gud, men jeg prøver å forklare hva det er som gjør at noen velger å tro på noe slikt som et vesen som styrer alt, selv om jeg ikke tror på det selv.
Sist endret av Vandringsmann; 2. april 2010 kl. 15:13. Grunn: skrivefeil