View Single Post
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er mye lettere å ha i seg usunn mat. Det reklameres og selges pølser og burgere overalt. Posene i frysedisken som tar 10minutter å steike i panna er ikke veldig sunne, og selv om det er en broccoli her og der så er det mye fett og karbohydrater. Saus og sukker.

Å skulle planlegge sunne måltider, med ferske råvarer som skal wokkes og mekkes til et sundt måltid krever mer disiplin og tar lengre tid, det er ikke til å komme unna. Man må finne en oppskrift, ha riktig mengde. Og så blir det liggende masse rester i kjøleskapet man aldri bruker. Man får ikke kjøpt akkurat riktig mengde osv.
Det er så kjapt å hive i seg en burger her og der, man får det fritert og levert på to minutter og det smaker jævlig godt. Det metter på en tung måte, og gir deg lyst på mer. Det er fort gjort å legge til seg en vane å kjøpe ei pølse her og en burger der. Noen mennesker har en kropp eller en livsstil som absolutt ikke takler dette, og det bare baller på seg til de blir sittende som et digert egg i sofaen med snop overalt, masse dårlige vaner og muligens medfølgende mentale plager og sperrer.
Den usunne maten kan man bare hive i seg og være ferdig med, og man får det prakka på seg overalt. Den sunne må man liksom oppsøke selv og lage et opplegg for seg selv.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg skal ikke sammenligne mat med narkotika, men mat kan fort bli en avhengighet.

Ta de som trøstespiser, når de blir såpass vandt til dette og du tar fra dem maten, hva skjer? Da kan det variere fra alt med depresjoner til null energi. Dette er i alle fall det jeg følte.

Greit nok, abstinensene er nok ikke like ille som heroin, men antall ganger man blir eksponert for usunn mat i form av reklame, lukter, o.l utenfor hjemmet sitt er enorm, så jeg forstår at det kan være vanskelig for noen å faktisk holde seg i skinnet. "Skulle bare ha en 10-kroners på statoil".

Men igjen så er jeg jo enig i at man kan jo ikke fjerne reklame og salg av usunn mat, men litt forståelse mener jeg at man burde kunne gi.