View Single Post
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det spørs vel litt hvorfor man er uføretrygdet også? Er vel et hierarki innenfor uføre som hos alle andre grupper i samfunnet. Noen på innsiden som kan bekrefte eller avkrefte? Hva er isåfall på topp/bunn?
Vis hele sitatet...



Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Jeg vil si de som blir uføre av psykiske grunner er nederst, gjerne tyngre diagnoser schizofreni eller lignende. De som blir det av årsaker man kan se/forstå av de fleste er ganske høyere oppe
Vis hele sitatet...


Det er vel ikke objektivt i samfunnet hvem som er nederst, forskjellige folk hakker på forskjellige folk, som regel.

Joda, schizofreni er en tung diagnose, men med medisinering, tilrettelegging og behandling blir en del helt friske, altså symptomfri. Var det en tredjedel de sa?

Ubehandlet eller uten adekvat behandling schizofreni kan være en tung diagnose, om ikke DEN tyngste for alle involverte. Så syke mennesker klarer uansett ikke og ha vedvarende interesse for relasjoner, eller ihvertfall ikke ressursene for å opprettholde dem.

Så tror du ikke konservative Jacob og Anne ser mer ned på "velfungerende" narkomane, som suger på statskassa, når de egentlig burde hatt ett år i fremmedlegionen. Det er mer skyld, skam og stigma knyttet til livsstilssykdommen narkomani. Alvorlig psykisk syke tror jeg bare blir sett på som tilfeldige ofre for skjebnens gang, noe jeg også tror de er. Men noen av de som pådrar seg heftige diagnoser på det spekteret har jo vært og svømt i gryta til Miraculix.

Det er jo også litt sånn ute av syn ute av sinn. Alle i Norge vet hvordan en narkoman ser ut. En schizofren kan være hvem som helst.

En godt behandlet schizofren kan klare seg godt i samfunnet og være ressurssterk. En schizofren med dårlig prognose og behandling veksler imellom positive og negative symptomer.

Positive symptomer er det vi forbinder med galskap av et slikt spekter, altså vrangforestillinger osv.

Negative symptomer er mer på depresjon tilbaketrekning lært hjelpeløshet spekteret.

Slik jeg har skjønt det så avveksler disse systemene hverandre, og opptrer sjeldent samtidig.


Jeg har av ullike grunner valgt å gjøre en del research på schizofrenidiagnosen, og jeg vil absolutt tenke at de sykeste har lite ressurser, og at de naturlig vil havne langt ned i et hvilket som helst hierarki, fordi deres evne til å klatre kan være så svekket. De har sikkert noen flotte NGO som taler deres sak, og forhåpentligvis får de oppfølging.

Men så plutselig kommer punktet hvor de slettes ikke vil møte familie, venner, kommunalt ansatte, behandlere.



Altså. Jeg tror mange ola og kari nordmann tenker at narkomane er mer selvforskyldt og "dårligere" mennesker, men ville i praksis kommet bedre overrens med speed freaker naboer enn med naboer som var ordentlig syke med dårlig prognose schizofreni.


Jeg har i mitt liv måttet forholde meg til nære relasjoner som har vært preget av både schizofrenispekteret og rus. Noen har mottatt trygd. Jeg synes jo det er litt trist at det skal være så lite rom for dem her hos oss i vesten, ihvertfall slik jeg tolker det. Kanskje det er de folka som arrangerer sånne såkalte psytrance raves i skogen, og driver med krystallhealing? Neida! Jeg bare spøker.

Men jeg tror jeg har lest noe om at i noen urfolkskulturer så blir det vi ville kalt en schizofren, eller en alvorlig psykisk syk, en åndelig veileder, sjaman, prest, hjelper i den hellige strukturen i kulturen.



Ser for meg en ufør, som er lam fra haka og ned etter en bilulykke. Han var kirurg, software ingeniør og ledende innen moderne komposisjon av klassisk musikk.

Han er på toppen av hierarkiet.
Sist endret av 1000bein; 8. februar 2024 kl. 04:32.