View Single Post
Jeg er enig med deg Zolly, mange av svarene finnes nok på www, men jeg er naturligvis litt skeptisk på alt jeg leser eller hører fra folk, så jeg ser for meg et lite eksperiment. Jeg trenger da:

1 flaske helt ny aceton NAF
1 stk uklorert filter (brun kaffefilter)
2 stk glassbeholder (klart glass)
isbiter
1 stk bolle eller kjele (til å ha isbitene i)
1 stk trakt

Formål:
Formålet med dette eksperimentet er å eksaminere en typisk underforumspåstand adoptert fra rinky-dink David Lee's kapittel om renseprosedyre i en altfor oppskrytt håndbok for et velkjent subtropisk alkaloide svært populært i Jetset-divisjonen, og undersøke om denne metoden også er valid for fenetylaminer, mer spesifikt antatt fenylisopropylamin (amfetamin).

Forberedelsene til prosedyren som her gjennomføres består i å anskaffe seg en mengde isbiter, som lett kan anskaffes via isterningsposer og litt springvann, men latskapen lenge råde er det faktisk like greit å kjøpe ferdige isbiter på Rimi. Helt ren aceton anskaffes best på apotek, ikke fordi dette acetonet er tørr eller anhydrert som det kalles på fagspråket, men fordi dette acetonet er i en azeotrop blanding med vann, og ikke eksempelvis alkohol eller annet surr som kan være tilfelle andre steder. Dermed vet vi med sikkerhet at dette acetonet, ved fordamping, ikke avgir for skadelige avfallsstoffer i produktet av denne rensemetoden. Det er antatt at det er derfor Aceton NAF er foretrukket.

Videre er det foretrukket kald aceton fremfor varm aceton. All aceton ved std. RT @ 1atm er -- varm -- aceton, hvilket ikke må forveksles med -- oppvarmet -- aceton som er noe helt annet og potensielt farlig også. Siden det i enhver renseprosedyre er ønskelig med hurtigst mulig fordampningseffekt og aceton fordamper lett ved std RT (standard romtemperatur) er det derfor logisk sett foretrukket -- kald -- aceton, som forenklet forklart betyr at "all varme" i beholderen er trukket ut fra acetonet. Dette tilsvarer minimum 24 timers lagringstid for den minste flaska med Aceton NAF i frysetemperatur (ca. -10 C) eller ca. 7 døgn for den største flaska under samme kondisjon. Siden dette er et hypotetisk forsøk faller valget på den minste flaska.

Eksperimentell prosedyre:
Et lite syltetøyglass plasseres i midten av en liten kjele hvorav isbiter helles rundt til det fyller 3/4 av kjelen, eller nesten helt opp til toppen av syltetøyglasset. 10 g med "bøff" blir så puttet opp i glasset og ca. 15 ml med nyåpnet, kald Aceton NAF helles opp i under omrøring til alt bøff er løst opp. En tilsvarende syltetøyglass med trakt og brun kaffefilter skåret til ikke å gå over traktekanten klargjøres mens løsningen las stå i kjelen forseglet med lukk. Hele klargjøringen tar et sted mellom 2 min til 1 time, avhengig hvor stuka man er. De fleste klarer dette på 10 minutter, hvilke er utgangspunkt i dette hypotetiske forsøket. Syltetøyglasset blir stående på benken.

Først tas en skvett med vann (springvann, avmineralisert vann, destillert vann, whatever) i filteret for å væte filterpapiret og dermed øke "flow-raten" slik at ikke kapillarkreftene spiser opp for mye av mengde ønsket produkt. Deretter fjernes glasset med løst stoff i fra isbadet og forseglingen brytes (lukket skrus opp). Neste steg blir deretter å tømme innholdet opp i filtret for å fjerne uønsket avfallsstoff, postulert å være restene i filtret. Det observeres at acetonet renner gjennom filteret i en klar farge, mens noe hvitt slurpeaktig grums blir værende igjen i en gråaktig "off-white" farge i filteret. Når alt aceton er rent igjennom forsegles filteret til tørking mens glasset med resten av acetonet las stå til fordamping, hvilket går veldig fort siden kald aceton fordamper mye fortere enn varm aceton ved RT (romtemperatur). So far, so good!

Men plutselig dukker det opp et lite problem. Jeg vet med sikkerhet at noe hvitt grums ligger igjen i filteret, men mens det kalde acetonet fordamper i det andre glasset, så dukker det plutselig opp noen bittesmå hvite krystaller? Dette kan jeg med enkelthet undersøke ved hjelp av et diode-lykt kjøpt i en hvilken som helst forhandler av bensinstasjon, dagligvarebutikker, eller for den saks skyld leketøysbutikken ved nærmeste handlesenter. Siden krystaller reflekterer lys, spesielt konsentrert lys, er det for meg bare å lyse i bak kant eller tilnærmende vinkel i den klare aceton-løsningen i syltetøyglasset, så kan jeg med det blotte øye observere små, finkornerde, "krystallklare" pulver som dukker opp i mengdevis ettersom acetonet fordamper.

Problem 1: Hvordan kan jeg vite at restene i filteret er som påstanden sier, og ikke krystallene som utkrystalliseres mens acetonet fordamper, når jeg i utgangspunktet ikke vet om uønskede avfallsstoffer er løselig i aceton eller ikke?

Problem 2: Når all aceton er fordampet, hva kommer det av at restene i filteret smaker beskt søtt mens krystallene fra fordampet aceton smaker kjemisk beskt, når påstanden er så at amfetamin ikke er løselig i aceton mens gelatin, sukker og slike uønskede avfallsstoffer er det?

For å sjekke dette utføres samme prosedyre, denne gangen kun med et monosakkarid, la oss si druesukker. Spørsmål til deg Zolly, hva observerer du nå? Venter spent på svar ..