Tråd: MDG vs Rødt
View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Faktisk, når jeg tenker på det: Vegetarmat er både er kosher og halal. Det er også viktige betraktninger for en skole og egentlig grunn nok i seg selv.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig det? Skal staten legge til rette for at barn overholder regler for religionen til foreldrene? Jeg klarer ikke helt å se at det er innafor å la religiøst matpoliti være et positivt argument for noe som helst. Skolen er et sted man naturligvis lærer om religioner, men ikke håndhever de, eller lar de være en del av vurderingen. Og ja, jeg er klar over at det er elementer av det idag, men jeg skulle helst sett at de også ble borte.

Mer generelt, så hadde dette vært et totalt ikke-problem dersom MDG ikke hadde gått inn for å score poeng på det. Om MDG hadde sagt "gratis skolemat" og den tilfeldigvis skulle være basert på store mengder frukt og grønt av helseårsaker, hadde få brydd seg. Det hele er bokstavelig talt identisk med FRP's bruk av "snikislamisering" - vi er alle imot IS, forfølgelse av homofile og alt det, uten at de trenger å bruke ordet eller ramme det inn i sensasjonalisme. Eneste forskjell er igrunn at folk ser ut til å rasjonalisere poengene og forklare bort de ideologiske undertonene så fort de er enige, og gå full hooligan om de er uenige.