View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Når kvinner og minoriteter tradisjonelt har startet fra et mye lavere punkt, må man nødvendigvis ha et skjevt fokus hvis resultatet skal bli noenlunde likt. Skal det være sånn for alltid? Nei. Må det være sånn? Hvis du vil ha likestilling, så... ja, egentlig.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke enig i at kvinner har startet på noe lavere punkt (tvert imot har de gjennom hele historien vært priviligert og skånet for den vanlige manns byrder og plikter). Men hvorfor i alle dager skal resultatet være likt? Er det kommunisme du sikter etter?

Likestilling handler om like muligheter og rettigheter, ikke likt resultat. Å presse frem likt resultat blant ulike grupper forutsetter faktisk å IKKE gi folk like muligheter og rettigheter, men å heller diskriminere folk.

Sitat av robhol Vis innlegg
Nå kan man fint diskutere tusen ting som antakelig ikke er veldig heldige selv med dette i tankene, men det er en litt annen sak. Selv mener nok jeg også at f.eks. i Norge burde man kanskje tenke på å omformulere ting som dette, og begynne å fokusere på hvilke former for kjønnsdiskriminering i begge retninger som faktisk er gjeldende.
Vis hele sitatet...
Denne loven er laget av feminister og har vært slik i lang tid, og ble nettopp fornyet hvor man altså beholdt diskrimineringen av gutter og menn i formålsparagrafen, også bare slang på minoriteter som en til gruppe med særfordeler i tillegg til kvinner.

Sitat av robhol Vis innlegg
Man kan forresten dra paralleller fra det du sier til den gamle diskusjonen om hva som er den "beste" formen for likhet - jobbe for lik behandling her og nå, eller for like muligheter?
Vis hele sitatet...
Like muligheter og lik behandling er en og samme ting... Det du vil ha er jo tvunget likt resultat, og når det tipper over fra likt til å være til kvinners fordel så skal man fremdeles fortsette å gi kvinnene særfordeler, som eksemplifiseres av blant annet høyere utdanning hvor kvinnelige studenter altså får særfordeler i en rekke utdannelser, og kjønnspoeng ved over 160 utdannelser på tross av at kvinner utgjør over 60% av studiemassen i høyere utdanning.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette altså... Når du diskuterer med en feminist, så får du nesten bare høre etter på hva denne personen sier og svare på det. Ikke kontre med at da er vedkommende ikke egentlig en ekte feminist. Hvem faen er du som ikke er feminist til å bestemme hvordan feminister skal være? De du snakker med forsvarer sitt eget syn, ikke synet du ønsker å tildele dem for å ivareta dine egne fordommer om gruppen de tilhører.
Vis hele sitatet...
Jeg baserer meg på hva de største og mest fremtredende organisasjoner og personer innen en ideologi gjør når jeg skal vurdere hva en ideologi innebærer. Og ut fra det er feminisme en diskriminerende mannehatende ideologi. Det er det stikk motsatte av likestilling.

Hva Kari feminist på ett eller annet anonymt nettforum måtte mene er revnende likegyldig (ikke det at hun viser seg å være noe mindre for diskriminering når man spør og graver litt), akkurat som at hva nazi Per i sokkelleiligheten sin måtte mene at "sin nazisme" handler om er revnende likegyldig i forhold til hva ideologien står for i praksis som vi ser av handlingene til partiet og deres støtteorganisasjoner og ledere.