View Single Post
Hei! Jeg studerer kunst og holder på med et installasjonsprosjekt der jeg på et eller annet vis vil klare å presentere likheter og forskjeller i ordet "Herren"

Jeg har tidvis konsentrasjonsproblemer og ønsker meg veldig gjerne innspill og kanskje ideer og/eller tips på research som er saklig for dette temaet. Jeg har utrolig mange ideer, men jeg føler dette er et veldig "stort" tema der man fort kan bare velte seg inn i alt for mange ting, og derfor miste litt av poenget med installasjonen.

Jeg er altså ute etter hjelp med å dra frem key points på hvordan jeg kan formidle dette på en utstilling, uten å "go overboard" med meningen bak.

Jeg har skrevet noen ord allerede om ideer o.l (Mye er sikkert utrolig dårlig formulert, da alt er skrevet fort fordi jeg glemmer veldig lett og derfor bare må ha stikkord/huske hva jeg selv tenker også kan jeg renskrive etterpå. Ergo mye av det virker kanskje random, dumt og veldig "simpelt" for dere)

Dette er sikkert far out, men hvis noen av dere kanskje skjønner bare omså LITT av hva "poenget" mitt er, så hadde jeg satt veldig stor pris på ideer og evt litt veiledning.

Her er det jeg har skrevet til nå :

Hvem er denne herren?

Jeg har bestemt meg for å ta utgangspunkt i ordet «Herren» og dets mange betydninger, hva forbinder folk med ordet herren?
For meg er det spesielt 2 ting som står i sentrum når jeg hører det ordet. Det første er kanskje det de fleste av oss tenker på, nemlig Gud og/eller Jesus og generelt kristendom. Mens det andre er mennesker med mye makt, da tenker jeg særlig på slavedrivere og eiere. (Viktig at jeg ikke blir for opphengt i slaveriet i USA, men også det moderne slaveri)

Men de 2 «tingene" kan også være totale motsigelser, samtidig som de har mange felles trekk. Det er dette jeg har en fascinasjon for og har lyst til å få presentert i det som etterhvert skal bli en installasjon. Den største tingen (menneskene og ikke den høyere makten som gud eller slavedriver, altså når vi da snakker om de «laverestilte") har til felles er vel kanskje Håp. Håp tror jeg er en sentral ting.

Hvem er denne herren de kristne tilber av egen vilje, mens «Herren» i Slaveriet var en de var og er nødt å tilbe uten fri vilje.

Det jeg tror kan bli en utfordring er å plukke ut de viktigste tingene, jeg har allerede merket når jeg har gjort research at det fort kan bli «rotete» på et vis.

Originalt hadde jeg tenkt å kun ha en videoinstallasjon der jeg filmet at jeg satte prislapper på diverse bilder av høyere og autoritære makter, men har underveis fått flere ideer og større ambisjoner.

Jeg har allerede lært en god del underveis i prosessen med research, og ordet herren har et utrolig bredt spekter av betydninger, både på godt og vondt.

I Antikken var slaveriet sett på som en naturlig ting, og både Platon og Aristoteles hadde slaver uten at noen stilte spørsmål ved det.

-

Det er altså det jeg har notert meg hittil. Jeg sier tusen takk for innspill på forhånd, om dere har tips til hvordan jeg kan forenkle dette temaet, eller om dere har ideer til lyssetting, lukt, video, eller visuelle ting på hvordan jeg kan formidle dette så setter jeg evig stor pris på det. Installasjon kan inneholde det meste, så lenge det "aktiviserer et rom"

Hilsen ei jente som har forvirret seg selv med alle tankene og temaene innenfor tema haha!