View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg bare forstår ikke glorifiseringen av det offentlige, som om alle som jobber der er helgener, og ingen i det private kan tilby en like god tjeneste.
Vis hele sitatet...
Jeg ser heller ingen grunn til å glorifisere offentlig helsesektoren, langt ifra. Jeg har noe erfaring fra både helse- og skolesektoren, og har sett mange eksempler på hvordan de svakeste blir nedprioritert fordi ingen kjemper for dem. Barn uten foreldre, f eks. Både for å spare ressurser, men også for å dysse ned problemer og ta vare på ryktet. Jeg har også sett hvordan de prøver å håndplukke hvem de tar imot, for å slippe unna problemene, ved å late som det er fullt. Det eksisterer en god del konkurranse allerede mellom institusjoner, fordi alle vil bli valgt av de ressurssterke brukerne (som stort sett er "billigere i drift"). Det er et resultat av valgfriheten. Legger du da til at de er avhengig av å ha samme gode rykte og samtidig bruke mindre penger for å overleve, så tror jeg det kan forverre problemet.

Ikke dermed sagt at alle private aktører er sleske og kyniske, og alle offentlige er fantastiske. At du har god erfaring fra privat sektor, kan bety at det var et veldig bra sykehjem. Eller at dine besteforeldre tilhørte en prioritert gruppe. Hvem vet.
Sist endret av *pi; 4. september 2019 kl. 19:59.