View Single Post
Sitat av Snøras Vis innlegg
Har ikke utdanning innenfor dette, men har lest flere bøker og en masse på nettet. Håper det holder.

Ja, som Einstein sa, "reality is an illusion". Ergo virkeligheten er subjektiv, alt er relativt, til og med informasjon og følelser. Hvis et tre faller i skogen, men ingen så det falle, har det noen gang falt? "Verden"(matrielle) er avhengig av noe som observerer.

Og det er her jeg mener Myers-Briggs og Jung sine teorier spiller en viktig rolle. Carl G. Jung kaller kognitive funksjoner: Psykologiske funksjoner . Nettopp fordi det å tolke virkeligheten ikke er en kognitiv prosess, men en psykologisk tolkning. Som da vil inneholde mer subjektive faktorer. (følelser etc)

Nå sporte jeg litt av, men siden du er en INFJ vil du hovedsakelig tolke virkeligheten med noe som heter Extroverted Feeling. Tilgi meg for bruk av engelske betegnelser, men de norske er så kjipe. Fe er en funksjon som utrolig empatisk og genuint følelsesladet. Den er fokusert på det eksterne, så du vil i prinsippet føle den eksterne virkelighet. Det er også en funksjon med et snev av innblikk.
Det er din prefererte måten å tolke informasjon på. Så om du for eksempel leser en ide om hvordan skolen burde være, vil du nok tenke på hvordan elevene ville følt seg der. Litt mindre rasjonelt, men mere empatisk og omtenksomt.

Kjæresten din derimot, har Extroverted Sensing som sin prefererte funksjon. Extroverted Sensing er en funksjon som prioriterer virkelighetsnære sanseinntrykk. Altså han vil tolke verden mer som en materiell lekeplass, i motsetning til deg som tolker verden som en haug med "følelsesfaktorer". Nå beskriver jeg stereotypene, men han vil mest sannsynlig se impulsive alternativer i omgivelsene sine. Han vil hente energi fra den eksterne verden via de sansene sine.

Dette er den dominante delen av personlighetene deres. Som du kanskje vet har dere 3 psykologiske funksjoner til i forskjellig rekkefølge. Når du er INFJ, vil din andre psykologiske funksjon være Introverted Intuition. Altså du kobler "patterns" i din indre natur. I ditt tilfelle vil din Fe booste din Ni. Altså så de eksterne følelsene lager et standpunkt på hvor ideene dine skal lande. Ideene dine kommer fra din innadvente intuisjon. Siden det er en introverted funksjon vil du hente energi fra innsiden, ergo ikke fra den eksterne verdenen. Verdiene dine vil komme fra innsiden å gå i retningen følelsene dine er ladet; eksternt. Kjæresten din sin 2. funksjon er introverted thinking. Det er en funksjon hjelper deg stable ideer og verdier i hodet. Han er sikkert flink i hoderegning. I hans tilfelle vil også hans Se booste hans Ti. Han vil samle informasjonen fra det som er rundt han, og dermed stable de opp ved sidna hverandre oppi hodet sitt. Og dermed gjøre valg ut ifra hva som gir han mest ekstern matriel verdi.(eller opplevelser, hvor det er omgivelsene han lever seg inn i.) I motsetning til deg som vil gjøre valg som gir mere empati og følelser til omgivelsene dine.

Når man sammenligner virkelighetene deres vil verdiene deres bli dannet av dette psykologiske mønstre. Verdi, moral, følelser, fornuft og rasjonalitet stammer fra Myers-Briggs.

Beklager på forhånd for eventuelle skrivefeil og rare setninger. Det begynner å bli sent. Men håper jeg var til hjelp.
Still gjerne spørsmål, jeg svarer med glede! Takk for meg.

Du kan også se denne. https://www.youtube.com/watch?v=1xC6ysIBrzo
Vis hele sitatet...
Dette er et ytterst fascinerende tema. Kan en se verden objektivt? Min subjektive mening er at visse ting kan en se objektivt. Dette er hva som er begrenset av fysikkens lover, og andre lover vi mennesker har satt for ting som matematikk. 1+1 er 2 uansett hvordan du tolker det, din subjektive tolkning er enten feil eller rett, avhengig av om den korrigerer med den objektive sannheten. En danner seg et objektivt vindu en kan se ut ifra ved å ta ibruk din kunnskap og bruke det fantastiske virkemiddelet som kan gi et snev av virkelighet; din bevissthet som gir rom for refleksjon. Om et tre faller, vil treet falle uavhengig om en observør ser det falle, dersom det er et faktum at det faktisk faller. Her kommer fornuft inn i bildet. Ingen kan bekrefte at det faller.

Jeg føler at personlighetsmålingen faller kort, at noen kan ut ifra få spørsmål avgjøre en så vesentlig og bred del av personligheten virker feil. En kan reagere forskjellig i forskjellige situasjoner, personlighet er noe en tar med seg og forandrer etter omstendighetene, og du er like it or not, konstant under en omstendighet.