View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men det blir ikke helt det samme. Det denne tråden handler om, er en primal situasjon der frykt, adrenalin osv dukker opp. Folk sier alltid at de ville grepet inn, men plutselig får du en full busslast med mennesker som står å ser på at noen juler opp noen utviklingshemmede.
Vis hele sitatet...
Men. Det er jo nettopp det jeg forsøker å si. Har du ikke mentalt forberedt deg på det, så vil du ikke engang få med deg at det skjer. Det er derfor man må reflektere over saken, innse at man kan og bør bidra den dagen man havner i en slik situasjon. Det eneste jeg i grunn argumenterer for et at situasjonell oppmerksomhet er bra, en generell innstilling om å bidra hvis man kan er et gode og at seksuell trakassering er såpass utbredt at man bør være forberedt på å observere det. Det er da ikke veldig radikale tanker?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Situasjonene *pi beskriver er også i realiteten mer enn «trivielle» kostnader relativt til eksempelvis myos eksempel. Ja, du kom for sent til møte. Egentlig er det en større kost enn å overkomme komfortsone-muren, men den reelle kostnaden er alltid mye høyere enn den teoretiske når det kommer til de tingene der.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Jeg kan absolutt se situasjoner hvor du har helt rett, men å fremstille det som en kategorisk sannhet blir for enkelt. Om en eller annen tosk jeg knapt vet hva heter anser meg som en surmaga idiot, så er det helt greit. Det er ikke et veldig uvanlig inntrykk å få av meg, og det plager meg veldig lite å bli mislikt av folk jeg ikke har noen tilknytning til. Det innebærer dessverre de fleste.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Så dette med folk som forventer så mye mer som minimum enn hva selv øvre gjennomsnitt i praksis tilsier, så lenge det er hypotetisk diskusjon, synes jeg er en uting. Jeg vet med meg selv at jeg mener det faktisk, men man kan ikke bruke det som et felles premiss for en online åpen diskusjon. Følgelig synes jeg ofte det blir meningsløst å diskutere i dette formatet.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg vi har snakket forbi hverandre. Kan du utdype?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis vi legger listen så høyt for oss selv så øker vi også listen for hva vi i realiteten kan diskutere. Det er ikke noe gøy med diskusjon om ingen tør å innrømme hvor jævlige dem faktisk er
Vis hele sitatet...
Øøøøhm. Jeg synes vi bør kunne diskutere hvorvidt folk bør bestrebe å underminere seksuell trakassering hvis de observerer det. Det er ikke å legge lista veldig høyt.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg er helt enig. En lusing er også noe helt annet enn potensiell livsfarlig juling, spør du meg er det helt innafor.
Vis hele sitatet...
Njæh. I min bok beror det veldig på hva puppenes eierinne mener om saken, all den tid det er hun som er trakassert. Å bli voldelig på hennes vegne uten å engang ta seg bryet med å finne ut hva hun mener, det er litt i samme gate som å bli opprørt på innvandrernes vegne av julefeiringa uten å ha undersøkt om de egentlig plages juleferie og gaver (spoiler alert: They don't)

Det sagt, så har jeg langt mindre problemer med en lusing enn skambank, så der er vi på bølgelengde. Det jeg etterlyser er en begrunnelse på hva som er ok i hvilke situasjoner og hvorfor. Noen mener skambank var helt på sin plass, noen mener en lusing er innafor, men hvorfor og hvor trekker dere grensa? Når blir drap ok, liksom? Å bare stadfeste at man synes handling x i situasjon y er ok er veldig lite informativt.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dessverre er det ingen som spør meg.
Vis hele sitatet...
Vi trenger nesten aldri å spørre deg for å få vite hva du mener!

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Mener det er viktig å si fra om man ser sånt, men samtidig så er det ikke alle som har realistiske kapasiteter til at man kan forvente det.
Vis hele sitatet...
Absolutt, men det bør tilstrebes. Akkurat som det ikke er rimelig å forvente at noen som trenger hjelp ber om det der og da, men det hadde vært veldig fint om de gjorde det. Å ignorere problemstillingen senker ikke terskelen, hverken for å intervenere eller be om assistanse.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. desember 2020 kl. 13:51.