View Single Post
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Jeg mener ikke dermed at det er greit at det er sånn, men for å finne en løsning må vi først verdsette mekanismene som leder til at det blir sånn. Jeg har ikke noe godt forslag til hvordan en løsning på dette problemet kunne sett ut, og jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg har prøvd å si noe om. Jeg er enig i at man må finne årsaken. Det er litt farlig å skylde det på enkeltstående psykopater og andre uegnede mennesker. Både fordi det neppe er sant, og fordi det reduserer det som er et strukturelt problem til å bli en samling enkelthendelser. Jeg tror det handler mindre om vond vilje, og mer om ressurser. Når en ferievikar har en avdeling helt alene, så får man ikke forebygge uheldige episoder. Når man blir satt til å delta i tvangsbruk uten en eneste opplæringsvakt, så er sjansen stor for at det ikke blir forsvarlig gjennomført. Kulturen preges selvsagt også etterhvert av at "sånn vi gjør det er vel greit". Man mister det kritiske blikket når man er sosialisert inn i en kultur, og bevisstgjøring rundt tvang må være et kontinuerlig fokus. Men det krever ressurser å prioritere sånt.

At alle steder med sårbare mennesker også vil ha en viss andel folk som utnytter dette, bør ikke overraske noen. Løsningen her også er å ha systemer som ikke gir dem fritt spillerom. Som sagt tror jeg ikke hovedproblemet ligger der.

Det har blitt reist et godt poeng fra kritikersiden, og det er at beltebruken varierer betydelig utifra hvor man er i landet, og dette er godt dokumentert.
Personlig tror jeg dette har med kultur ved hver avdeling å gjøre, og det er veldig uheldig. Her bør det definitivt komme et organ som undersøker alle betydelige avvik fra gjennomsnittsbruken av tvang, slik at disse virkemidlene ikke anvendes mer enn absolutt nødvendig.
Vis hele sitatet...
Problemet sånn jeg husker det fra de VG-sakene er at det ofte ikke blir registrert i det hele tatt. Så en gjennomgang av papirene kan se helt ok ut.
Sist endret av *pi; 23. november 2020 kl. 15:33.