View Single Post
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Patologibegrepet er definitivt problematisk. Tvangspsykiatri er dog i skjæringspunktet mellom sikkerhet og helse, og jeg synes det åpner for at en mer pragmatisk tilnærming lar seg rettferdiggjøre. Særlig når det er spørsmål om andres helse.



Dette er et ekstremt vidtfavnende utsagn, og jeg er litt usikker på nettopp hva du mener. Min erfaring er at både i primærhelsetjenesten, gjennom psykologhenvisning osv. og spesialisttjenesten, så snart pasienten er tilstrekkelig stabilisert, så er praksis å benytte FACT-team, en nokså bred intervensjon som blant annet arbeider med bolig, psykologisk behandling, arbeid, osv.





Diagnoser er ikke feilfrie verktøy. Psykisk sykdom er ikke utelukkende et biologisk fenomen, og de biologiske hypotesene som finnes er ikke tilstrekkelige. Jeg ser ikke hva som er nyhetsverdien av dette. Ikke at diskusjonen rundt diagnoser og essensen av psykopatologi ikke er interessant eller viktig, men det er en betydelig avsporing av denne tråden. Hvis du lager en ny tråd for dette emnet så vil jeg gjerne svare deg der.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er så vidfavnende som du vil ha det til. Det jeg mener er at i veldig mange tilfeller blir uønsket adferd korrigert ved å tukle med nevrofysiologiske parametere. Jeg er klar over at dagens psykiatri er mye mer enn medisiner, men jeg mener det er for mye medisinering (ofte ufrivillig).

Nyhetsverdien med eksempelet mitt relaterer til at TS sier hen er livredd for å bli tvangsinnlagt. Noe som skjer hver eneste dag i stort omfang. Poenget mitt er da at under de samme premissene kan jeg som helt frisk få til det samme hvis jeg vil. Og ingen kan skille på meg og en som er psyk.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jeg enig i, når det gjelder behandlingstilbud. Det er en ulikhet i tilgang til help i psykiatrien som man aldri hadde godtatt i somatikken. Jeg vet det ikke var det du mente, men jeg tror det henger litt sammen. Overdreven tvangsbruk tror jeg har mer med manglende ressurser enn med sadisme å gjøre. Når man er konsekvent for få på jobb og de fleste uten kompetanse, så kutter man hjørner. Jeg har vært med på det selv, og tenker idag at det ikke var greit.


Hvordan foreslår du at man skal sette psykiatriske diagnoser, da? Eller mener du man ikke skal ha diagnoser i psykiatrien?


Litt enig, men det handler mer om at man må forstå hva en psyk. diagnose er. Det er ikke som en somatisk diagnose.

En diagnose kan være viktig på flere måter: Det handler om å se at det er et mønster i det man opplever, det blir på en måte et rammeverk å forstå det i som gir det mening. Symptomene er logiske innenfor denne forklaringsmodellen, ikke bare random dysfunksjon uten struktur. Det handler også om at det man opplever er noe kjent, noe mange andre opplever. Det er ikke "bare meg", det er ikke innbilning. Jeg ser ikke på diagnosen om en sykdom, men som en modell som forklarer hvordan man funker i forskjellige sammenhenger og hvorfor det er sånn. Paradoksalt nok kanskje, så kan diagnosen brukt rett gjøre at man føler seg mer normal.

I tillegg trenger vi selvsagt ord for å identifisere disse mønstrene hvis vi skal forstå, formidle, forske på, lage behandlingsopplegg osv. Du må gjerne kalle det noe annet enn diagnoser, men ett eller annet rammeverk må man vel ha. Diagnosemanualene oppdateres, og jeg tror og håper alle som jobber med sånt skjønner at det ikke er en ufeilbarlig fasit.
Vis hele sitatet...
Manglende ressurser er nok helt klart en viktig faktor, og det er fryktelig synd. Folk som havner i psykiatrien har ofte kataklysmiske omveltinger i sin egen virkelighetsoppfattelse, som jeg tror i stor grad er et dynamisk system som skal endres etterhvert som "man går". Noen ganger dramatisk, og noen ganger om og om igjen. Da er det leit at man skal få "feil" hjelp på grunn av manglende ressurser.
Jeg vet ikke helt om jeg vil ha diagnoser eller ikke. Poenget mitt var at å få én eller flere diagnoser setter deg i samme bås som andre med samme diagnose(r) og man blir (oftest) medisinert deretter. Samtidig er det uendelig mange andre individuelle parametere som spiller inn på hvordan noen ser seg selv og verden rundt seg.
Vet at mange har hjelp i å få stilt en diagnose, slik at de ikke føler seg alene. Det er først og fremst medisinering jeg er i mot. Å tukle med det nevrofysiologiske, som ingen kan bevise det er noe galt med i første omgang - kun for å oppnå den atferden samfunnet ønsker.
Sist endret av wavin; 21. november 2020 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.