View Single Post
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Det er for enkelt å vifte med litt DSM kritikk. Dette er noe førsteårsstudenter blir gjort oppmerksom på, og diagnoser bør forstås mer som et verktøy for å avgjøre om man er i en tilstand hvor man innfrir kravene for å motta hjelp. Hva gjelder psykiatri og tvang så er det ikke diagnoser som avgjør, men det juridiske begrepet alvorlig sinnlidelse, altså fare for seg selv eller andre, evt. at det er eneste måte å sikre bedring. Dette har ingen ting med de kunstige kategoriene i DSM å gjøre.
I tillegg er dette områder som fagfeltet jobber iherdig med, se f.eks. RDoC og psykopatologisk p-faktor for andre modeller som er på horisonten.
Vis hele sitatet...

Jeg er fullt klar over at hvis man skal delta i et samfunn, må man oppføre seg etter de normene samfunnet har satt for hva som er normalt. Men det er når dette blir patologisert jeg har problemer med det. Ingen vet hva sinnet er en gang. Allikevel blir psykiske lidelser i stor grad behandlet somatisk.
Og at DSM har for stor innflytelse på avgjørelser som tas på vegne av et annet fritt individ, står jeg fast ved. Skal titte innom det du listet opp på slutten.

Men som jeg nevnte tidligere: Jeg kan, hvis jeg har god nok kunnskap og skuespillerferdighet, bli diagnostisert med hva som helst innenfor DSM. Og ingen kan på noen som helst måte måle fysiologisk og empririsk hvorfor det ikke er riktig sammenlignet med en annen som har fått samme diagnose stilt.
Sist endret av wavin; 20. november 2020 kl. 12:58.