View Single Post
Vanligvis vil ikke de holde deg der lenger enn de må, men også i psykiatrien finner du psykopater og sadister, folk som nyter å kunne gjøre hva enn de vil med deg. Vil du ut så er det beste å bare samarbeide og gjøre det de forteller deg om å gjøre. Og er du syk nok til å kunne forbli tvangsinnlagt så er det beste å gjøre ditt beste for å late som om du er så frisk som mulig.

Jeg har både Aspergers og Avvikende Personlighetsforstyrrelse så kjenner jeg meg godt igjen i det å bli misforstått og det av de som faktisk burde vite hva dette er (psykologer, psykiatere, leger og lignende) og som ikke er interessert i å lære eller lytte når jeg selv forsøker å forklare det til dem. Typisk at psykologer, psykiatere og leger ikke liker at pasienten vet mye mer om emnet enn de gjør selv. Stor sjanse at man også bli ansett som en fare for seg selv eller andre, eller at man er psykotisk fordi man "rar" og usosial (siste har mest med sosial angst i mitt tilfelle å gjøre).

Hold deg langt unna Sandviken Psykiatriske Sykehus i Bergen i alle fall, der brytes både lover, regler og menneskerettigheter konstant. Forsøkte å legge meg inn der frivillig en gang helt på eget initiativ fordi jeg opplevde fysiske hallusinasjoner (så ting, men visste det ikke var virkelig) og så når jeg kom dit så ble det plutselig på tvangsvedtak. Men ble opphevet etter noen dager fordi jeg samarbeidet.

Du trenger ikke å være en fare for deg selv eller andre for at de skal kunne holde deg innelåst på tvangsvedtak. Er noe i lovverket som går ut på at du også kan holdes inne med tvang dersom du mest sannsynlig ikke vil bli bedre dersom du ikke tvangsinnlegges. Og det kan jo gjelde for praktisk talt alle sykdommer. Regelverket i psykiatrien blir brutt konstant og det er naivt å tro noe annet. Kontrollkommisjonen er bare en dårlig spøk, for det er ekstremt sjeldent at de innvilger forespørsler om å bli sluppet ut dersom behandleren er uenig. Samme med rettsvesenet. Dette er noe som ble undersøkt og slått fast i en artikkel jeg leste i Tidsskriftet for Norges Legeforening for ett par måneder siden. Søker man opp "tvangsinnleggelse" så finner man nok mye som støtter opp under om dette.

Tvangsbruken når det kommer til medisiner er den klart verste, der du risikerer å bli tvangsmedisinert og dopet kraftig ned bare du utviser litt motvilje og frustrasjon. Er ikke lenge VG hadde en god del publisitet rundt dette med tvangsbruken i Norge og i tillegg er Norge blitt kritisert internasjonalt for å bryte menneskerettighetene innen psykiatrien. De kan også nekte deg adgang til å kontakte advokat om de vil. Det er lovstridig, men de har mulighet til å gjøre det. Er du innlagt på et sted der de kan bruke tvang så har du ikke noe å si eller noen rettigheter (i praksis). Gjør som du blir fortalt ellers så blir du straffet for det.

Forsøker ikke å skremme noen her, men dette er hvordan virkeligheten er, og siden Psykisk Sykdom er noe folk flest vet utrolig lite om og ikke bryr seg særlig mye om så kan man ikke forvente at noe blir forandret på uansett hva som blir avdekket av misbruk og lovbrudd i media eller andre steder. Og hva er vel ordet til en som er psykisk syk VS Ordet til en psykolog, psykiater eller lege?

Har du psykose eller har symptomer som kan mistenkes for å være psykose så vil du ofte bli tvangsinnlagt selv om du frivillig søker hjelp og aktivt deltar i behandlingen. Snakker her av både egen erfaring og det som har kommet til kjenne gjennom media enten det har vært via VG, forskning.no eller Tidsskriftet til Legeforeningen.
Hvordan du blir mottatt avhenger sterkt av hvilket psykiatriske sykehus du ender opp på. Og det sier litt.