View Single Post
Ikke hør på Crispo, skyter du en kråke eller skjære i vingen med 200m/s uløps hastighet luftvåpen så breker du ikke vingebeinet, den vil flybort og plages i ukesvis.
Skadeskyter du fugler som kan rømme så vil du før eller siden bli oppdaget som kan lede til bot og/eller anmeldelse.
Kråker og skjærer er smarte som F* de vet hva et skyte våpen er, de kan sitte i ro helt til du legger opp våpenet og sikter da flyr de med en gang om du er nermere en 20m.

Jeg og en kompis hadde poengsystem på fugler når jeg var 13-14 år. Der uvanlighet, tøffhet og hvor redd fuglen er var kriterier som skåret høyest på listen.
To av fuglene som var verdt 10 poeng var kråke og ravn.
Skjære var 7 poeng da den ikke er like redd, tåler betydelig mindre og det var mange fler av den.

Klarte bare 1 kråke da jeg fikk inn et hodeskudd med rundkule fra ca 33 meter. Ravnene visste alltid hva vi holdt på med og holdt seg på 50+ meter når vi var ute.
Ringdue falk stokkand jerpe rødhodet hakkespett var fugler som vi skøyt flere av en kråke.
Dette var 12 år siden, er ikke veldig stolt over dette nå i dag. Jaktlysten ledet meg til å ta jegerprøven når jeg var 16. Har jaget småvildt aktivt i 10 år nå

Om du er instilt på å skyte den så følg rådene mine i innlegg nr.3. Eller bruk pappeske metoden som andre har nevnt.
De hopper ned med lukkede vinger når de skal ut så må de slå opp vingene som det ikke er plass nok til så de blir fanget.
MEN her må du legge ut noe så kråka/skjæra blir lokket ned i esken. Mat kan føre til flere skade dyr noe som de fleste ikke ønsker.