View Single Post
Hva du trenger avhenger av hva du kjøper av anlegg egentlig. La oss for enkellhetsskyld si du kjøper en 15" på 1500wrms. Da ville jeg hatt en forsterker som var oppgitt til 1700w kanskje. Merk at dette ofte er målt ved 14.4 volt, noe som er sjeldent det man får fra dynamoen sin hvis bilen har rulla et par hundre tusen kilometer. Hvis ladinga ligger på 13.6-14.0 for å være litt snille vil dette bety at forsterkeren ikke klarer å levere 1700wrms, men kanskje bare 15-1600. Dette vises også på maxeffekten som forsterkeren klarer å levere. Gain burde aldri være justert helt fullt etter min mening, (personlig preferanse), selv om elementet kanskje klarer det. Har selv tro på at man da "sparer" forsterkeren litt.

Det med lading av to stk batterier er nok ikke noe stort problem hvis du tenker litt over det. Du kommer nok ikke til å spille max av hva anlegget klarer hele tiden. Hvis du spiller på halvparten trekkes det ikke ikke like mye strøm. Og hvis du monterer ett voltmeter i bilen så vil du se når strømmen dropper og kan da skru ned en liten stund for så å skru opp når du ser spenningen tar seg opp igjen Når du har sånne store batterier så kan du også spille en god stund før du i det heletatt må starte bilen. Hvis du kjører og har fulle batterier betyr dette at du antakeligvis kan kjøre mange timer før dette blir noe problem.

Hadde 2 stk 105Ah batterier på et ~5000w anlegg i russebilen. Det kunne stå å spille i 5-6 timer på veldig høyt volum før spenningen nærma seg 11 volt. Og da var det bare å starte bilen og lade. Hadde bare 85A dynamo. Kunne kjøre Oslo-Stavanger uten å skru ned lyden på anlegget, hvis vi ville, men man blir sliten etterhvert. Så tror ikke dette blir noe problem for deg med strømmen.

Anngående bil så er nok hverken Volvo, BMW eller Mercedes billige å eie som ungdom grunnet mye herjing og sladding som har ført til ulykker. Tror ikke Opel Omega er så ille å eie, og med manuell girkasse, bakhjulstrekk og 2liters motor så funker det bra som ungdomsbil. Har vel 100A dynamo også hvis jeg ikke tar feil (Samme som Volvo 940)