View Single Post
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Med andre ord må prostituerte i Norge, som ønsker å være helt lovlydige, betale ca halvparten av horekundens betaling inn til Staten i form av moms og personskatt.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke. Den næringsdrivende må betale 27% skatt samt moms for momspliktige tjenester og varer (25%) av alminnelig inntekt. I skatteterminologi betyr dette inntekt etter fratrekk for utgifter.

Utgiftene som kan trekkes fra er varer, tjenester og gjenstander som benyttes i næringsøyemed. DVS at en eskorte kan skrive av telefonutgifter, utgifter til klær, utgifter til transport til og fra tjeneste stedet og mer. En eskorte som er næringsdrivende vil også kunne gjøre momsfrie innkjøp til næringsdriften.

Når jeg drev momspliktig enkeltmannsforetak måtte jeg betale skatt av nesten 20% av totalinntekten da resten kunne skrives av mot driftskostnader.

Med andre ord, tar en eskorte 2000kr for leveransen av en tjeneste, men det koster henne eksempelvis 500kr å levere denne tjenesten skal hun bare skatte for 1500kr av mottatt betaling. Dette er selvfølgelig veldig forenklet.

Jeg er ingen ekspert på temaet, men dette er jeg rimelig sikker på etter 3 år som selvstendignæringsdrivende.