Tråd: Aduvanz
View Single Post
Sitat av Redhot Vis innlegg
Jeg slenger meg på denne tråden. Har fått diagnosen ADHD, og begynte først utprøving med Ritalin, 10mg først 2,3 så 4 ganger om dagen. Ble nedfor, krasjet og fikk lite effekt av det.

Vi byttet til Aduvanz, først 30mg, nå 60mg. Jeg har prøvd 30mg om morgen og 30mg mot ettermiddagen, men får ingen effekt. 60mg ser ut til å fungere for meg, men det varer alt for kort.

Jeg går skole, og jobber mye etter skole. Er derfor avhengig av å fungere optimalt fra 08.00-20:00.

Skal til oppfølging idag og skal høre hva mulighetene er for å bruke en annen medisin i tillegg de dagene som fort blir 12 timer
Vis hele sitatet...
Bruker selv Aduvanz og har litt samme problemstillinga som deg, står ofte opp klokka 0600 om ikke før og er i seng 2230 eller senere.

Jeg sa til behandleren min hvordan dagen var og førte dagbok gjennom opptrappingen. Prøvde først laveste dose og trappet opp derfra. Nå bruker jeg 70mg på morran som for meg virker til kl 1600-1700 og tar 30mg ca kl 1500 som overlapper greit og virker til jeg skal legge meg.

Du kan jo gjøre som meg og argumentere med at hvis man har ADHD så har man det hele dagen, og derfor bør man være medisinert hele dagen også hvis man først skal være medisinert. At jeg skal få en nedtur før dagen er over midt i legginga til barna eller noe slikt er helt uaktuelt. Mye av det jeg gjør ila en dag må gjøres etter ungen har lagt seg i kl1900 uansett så det sier seg vel egentlig litt selv.

Det står i felleskatalogen at anbefalt maks døgndose lisdeksamfetamin(Aduvanz) er 70mg, det tilsvarer ca 20mg deksamfetamin og der er anbefalt maks døgndose 40mg. Hvorfor vet jeg ikke, gir ikke så mye mening, legen min var klar over det og skrev glatt ut 100mg Aduvanz til meg som tilsvarer CA 30mg deksamfetamin.

Edit: Du får prøve å ta reduseringa tidligere hvis du sliter med å få sove.
Lykke til
Sist endret av FuNcEd; 30. september 2022 kl. 12:59.