Tråd: Aduvanz
View Single Post
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Overlegen som diagnoserte meg skriver ut 70+30mg selv om «maksimal døgndose» er 70mg. Dette er en veiledning som legene bruker gjennom felleskatalogen men er ikke alltid riktig og folk er forskjellig. Hadde akkurat samme problem som deg under oppstart av medisinene og 70mg funker for meg fra 08:00 til ca 18:00. Jeg tar 30mg ca kl 16:00 og får en fin overlapp og medsa funker til jeg så og si legger meg i ukedagene kl 22:30.

Jeg skrev dagbok under oppstart av medisinene og ga god tilbakemelding hvor lenge di varte osv. Hvis medisinene dine slutter å funke før dagen din er over er det jo delvis feil medisinering og en psykiater eller overlege bør vise skjønn om du sier klart ifra, hvis man først skal være medisinert for ADHD må jo nesten medisinene funke hele dagen uansett hva som står i felleskatalogen.

Ta det opp og si klart ifra at hvis du skal være medisinert så må medisinene virke når du er våken, felleskatalogen er som sagt en veiledning og folk er forskjellig.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar! Jeg er enig i det du sier, at felleskatalogen kun er ment for veiledning. Jeg har en lege som ikke sitter på så veldig mye kunnskap om akkurat dette temaet, så det er nok ikke så lett for henne å avvike fra anbefalingene. Jeg har sendt henne en melding om maksgrensen på deksamfetamin, og hva min nåværende dose er utifra innhold av lisdeksamfetamin - som fortsatt ligger langt under anbefalt dose pr døgn. Jeg leser også om leger som spør om akkurat dette - å gi pasienter høyere dose enn anbefalt, og utifra hva jeg har forstått så utgjør det ingen større risiko for negative bivirkninger. Hvis hun ikke kan hjelpe meg så får jeg nesten be om henvisning til en som kan litt mer om det...