View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Når du har funnet ti eksempler på at utleiere søker etter kvinner som leietagere har du dokumentert at diskriminering av menn på leiemarkedet har foregått.Ti ganger. Om du hadde funnet ti eksempler på at kvinner også ble diskriminert hadde ikke den konklusjonen endret seg. Å kreve ytterligere 10, 20 eller 100 eksempler for å konkludere med at diskriminering forekommer blir litt som å kreve at menneskeheten lander på månen 10,20 eller 100 ganger til før vi kan konkludere med at den første månelandingen fant sted. Diskriminering av menn på leiemarkedet er ett historisk faktum og blir ikke noe mer eller mindre sant av at vi teller antall tilfeller.
Vis hele sitatet...
Ja, noen ganger trenger du eksakte tall for vindstyrke med variasjon, andre ganger holder det å stikke en våt finger opp i lufta. Det jeg gjorde var sistnevnte, og det er adekvat for å besvare innvendingen til Xasma - altså at de som hevder at en slik diskriminering foregår på leiemarkedet må dokumentere påstanden sin. Det var hele poenget mitt, og det kom ganske godt frem.


Når du likevel føler et behov for å forklare meg trivialiteter med teskje, tror du kanskje at muligheten er til stede for at det var noe du misforstod eller overså? Hadde du lest litt mellom linjene, så hadde du også skjønt at jeg samtidig kastet ut et lite stikk til Xasma. Ser du hva det er?

Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, jeg ville vært skeptisk til å leie ut til en person som holdt på sånn. Men gjør jo de aller fleste menn ikke. Og det er utrolig mange som ikke er sånn i det hele tatt som likevel roter til leieforhold på tusen forskjellige måter. Jeg tror at å diskriminere på kjønn, i tillegg til å være en generelt ufordragelig ting å gjøre, er en veldig usikker måte å luke bort de som ikke tar fuktproblemer på alvor. Mitt inntrykk er i alle fall at menn er minst like flinke som damer til å forstå hva som skal til for å ta vare på et hus, og jeg kan ikke si at de mennene jeg har bodd med har festet mer enn damene. Selv om de kanskje kjørte fortere.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i dette, og tror vi er ganske på bølgelengde: Det er ikke akseptabelt å bruke kriminalstatistikken som utplukkskriterium for leietakere, det er heller ikke videre rasjonelt - men det er ikke spesielt vanskelig å forstå hvorfor det er populært heller.