View Single Post
Mange ganger har jeg og mine venner blitt behandlet feil. Jeg kommer fra en liten by der politiet har alt for lite å gjøre kontra hvor mange ansatte det er på stasjonen og det skjer nok mindre action her enn det de så for seg at de skulle få oppleve når de gikk på politihøgskolen. Det som ofte går igjen er misbruk av skjellig grunn til mistanke som gir politiet rett til å ransake folk uten påtalemyndighetens beslutning når politiet mener de har sterk mistanke om en straffbar handling. Det sier seg selv at en sånn regel lett kan bli misbrukt til å ta seg inn hos hvem som helst, det er bare å koke opp en fiktiv historie om sterk mistanke

Husker de var på rassia hos en kompis av meg som hadde havnet i psykose. De fant litt hasj i leiligheten hans og han blir lagt inn på psyk. Han blir skrevet ut en mnd senere uten å ha landa helt for å si det sånn. Den dagen så står mr sherrif utafor døra hans i blokka å skriker at det lukter hasj og at han må låse opp. Min kompis sier nei og at han skal se ransakelse ordre. Svaret han da får er at det trenger dem ikke fordi dem har skjellig grunn til å ta seg inn fordi det lukter hasj i gangen, noe jeg kan bekrefte at det ikke gjorde. Da min kompis fortsatt nektet å låse opp så henta dem en rambukk å slo inn døra. Dem fant ikke en dritt der inne og dem tok han med ned på stasjonen for å ta urin prøve av han, den var ren...

Etter jeg ble tatt for hasj som 18åring så har jeg blitt plaget nesten til vanvidd siden. Jeg kan ikke engang huske hvor mange ganger dem har ransaket meg på åpen gate når jeg har vært ute å gått uten noen som helst grunnlag og etter jeg fikk lappen så har de stoppet meg utrolig mange ganger, nesten vær gang de ser bilen min. Mangfoldige ganger har samme duden dratt med meg ned for å ta blodprøver og urinprøver når han har stoppet meg i bil. Når jeg spør hvorfor jeg blir satt i håndjern, ransaket og kasta bak i svarte marja på tross for at jeg har kjørt som en prest så svarer han at det er fordi jeg ser veldig rusa ut. Jeg kan melde at jeg ser ganske så normal ut og at jeg aldri har kjørt bil i rusa tilstand, noe blodprøvene mine bekrefter. Sist gang dette skjedde så ba jeg om å få snakke med en advokat, da sa han at det hadde jeg ikke rett til i en slik sak.. hæ?

Er også andre tilfeller der jeg har følt meg urettferdig behandlet, som feks ufin oppførsel i avhør osv, men dette er det jeg gadd å skrive for nå.