View Single Post
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
256
Høres spennende ut, men det er sannsynligvis noe jeg aldri ville blitt med på. I 2023 vil jeg være 29 år, så i ca. 50 år skal jeg leve et veldig begrenset liv på en øde planet, uten noe serlig bra kommunikasjon med Jorda, ensformig jobber. Jeg sier ja takk til ISS, men ikke Mars.

Kommunikasjon
Sannsynligvis vil man ikke ha internett, men et "LAN" for å overføre data til de som står bak dette programmet. Pingen vil vel være 14 minutter (Var det ikke 7 minutter det tok fra Curiosity landet til man fikk vite det på Jorda?) slik at en telefonsamtale vil være en dårlig idé. Lydfiler og epost blir vel det eneste alternativet. Glem alt av multiplayer, netflix, spotify, youtube, freak.no. Du kan jo få musikk/video/nettsider sendt til deg, men er det verdt det? Ettersom du må evnte et kvarter for hver side du skal inn på, hvis det i det hele tatt er noen som gjør dette for deg. (Glem privatliv)

Elektrisitet
Solcellepanel, sykkel (trening og generere strøm). Vil det være nok?

Mat og Drikke
Hvis de skal sende mat, kanskje 1 gang per måned, vil det bli nokså dyrt, men alternativet er å leve på planter, siden det desverre ikke er noen marsboere på Mars vi kan spise. Drikke får de av jord.

Oksygen
Samme måte som ISS, hvor man bruker vann.

Hvorfor ikke?
*Du vil aldri kunne oppleve noe mer på Jorda
*Du vil aldri kunne gå på kino, restaurant, cafe, fiske tur, båt tur, biltur, fallskjermhopping osv.
*Du er veldig begrenset i når det gjelder slags jobber du kan få.
*Du vil aldri kunne møte familie og venner igjen (fysisk).
*Leveforholdet vil være ganske annerledes, og kan gjøre at man lever kortere.
*Du vil gå glipp av det meste som skjer på Jorda. (Hvem vil vel ikke ha den nye smart-mobilen, PCn, nettbrettet )

Hvorfor?
*Spennende (Men hvor lenge?)
*Unormalt (Positivt)
*Revolusjonerende
*Du blir husket som en av de første menneskene på mars (Med mindre NASA eller noen andre gjør noe)

Konklusjon
Jeg tror dette prosjektet aldri vil bli realisert. Her er det et non-profit selskap, som baserer seg på sponsorer. Man skulle tro at de første på Mars burde være erfarende folk med en utdanning som tilsvarer denne jobben, men nei. De skal sende opp tilfeldige folk som laster opp YouTube videoer. Jeg kan tenke meg at svært få av dem faktisk har tenkt over hvor mye det innebærer å måtte forlate Jorda for alltid for å kanskje overleve på Mars.

Morsom tanke, men det krever veldig, veldig, mye planlegging. Først ville jeg i alle fall prøve å sende folk for å bo på månen for å se hvordan det går. Da er det lettere å få de tilbake, hvis det skulle oppstå problemer.