View Single Post
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er nettopp derfor jeg ikke gir opp på å leve min daglige rutine....
For alt jeg vet kan jeg være singel og en skikkelig hardcore geek når de spør meg. Might aswell try!
Om jeg har det bra med en god familie, et livlig liv og alt går bra så sier jeg trolig nei takk. Men det er en drøm å få dra til Mars.



Oj, beklager så det var noe feil her nå... men du kan være lengre på Mars er faktumet. I og med at man har mer ressistance i bevegelser en man har på romstasjonen. I teorien kan man være på mars 1/3 av tiden man kan tilbringe her på Jorden, på mars, og dra tilbake.... men i og med at man krever 7 måneder for å dra tilbake vil kroppen være såpass dårlig når man når Jordens gravitasjon.
Men i teorien skal man kunne fysisk mulig være på Mars i 1/3 av tiden man har mulig for å være på jorden.
Det er andre faktorer som teller med også såklart!

VENT LITT!
Der ble det noe feil igjen...

7 måneder på en romstasjon der det er 0 gravitasjon...
Jorden er perfekt for menneskes bygning altså man kan tilbringe uendlig tid på jorden... (eller rundt 80 år pga. vanlig leve alder)...
Mars har 1/3 av gravitasjonen til Jorden, altså det skal bli rundt 26-27ish?
Vær vennlig og si om jeg er helt på villspor, haha! men det kan regnes frem til!
Vis hele sitatet...
Jeg bare poengterte at 1/3 gravitasjon nødvendigvis ikke direkte sier noe om at tinger blir ødelagt 3 ganger så fort. Vi vet ikke nok om hvordan kroppen påvirkes ved ulike mengder gravitasjon enda. Man kan derfor ikke bare gjøre så lette forutsetninger som at gravitasjonen direkte påvirker vår levealder på den måten. Og med det nye regnestykket ditt vil 1/∞ gravitasjon (altså vektløs) bety levealder på 0 - altså at man dør med en gang. Vi vet helt tydelig at dette ikke er sant, og man kan fint leve flere år i verdensrommet.

Kort fortalt "vi vet ikke". Svaret er mye mer avansert enn det du sier. For alt vi vet vil ikke lavere gravitasjon ha noen effekt på vår levealder. Det vi vet med sikkerhet er at musklene i kroppen blir svakere (som man kan forebygge med trening) samt at ben-muskulaturen blir dårligere. Dette er ting som i størst grad gir problemer når man kommer tilbake til jorda.

Vi vet ingenting om kroppen påvirkes på samme måte når man er på en planet med gravitasjon som mars. Og hvordan dette vil påvirke oss hvis vi aldri planla å reise tilbake til jorda.