View Single Post
Hei, jeg har planer om å convertere en varebil til bobil. Ser på finn at det er mange aktuelle biler som er over 10 år gammel og kan omregistreres til personbil eller bobil. Problemet er at varebiler som legges ut for salg ofte er kjørt i stykker. For eksempel litt misstenkelig hvorfor posten pluttselig skal selge en sprintervan. Det må jo være fordi den ikke kan kjøre post lengre, etc. Derfor har jeg sett på muligheten for å kjøpe en helt ny varebil.

spm: Er det da mulig å ha den registrert på grønne skilter, beholde skilleveggen, men innrede den som bobil baki? Dette må jo være den billigste løsningen, men det blir kanskje slått hardt ned på kontroll hvis det er senger baki og sitteplasser hvor det potensielt kan sitte/ligge folk. Eller er det kun ulovlig hvis det faktisk fraktes mer enn 2/3 personer, som de fleste varebiler har i fremsetene?

Elektronikk:
Siden jeg holder til i Norge er sjeldent solcelle optilmalt, derfor har jeg planer om å ha et lithiums batteri som kan drive bade 12V og 240V gjennom inverter. Dette systemet er også ønskelig å kunne koble opp på vanlig 240 strømuttak, gjerne med switch, men da trenger jeg gjerne en inverter for å redusere 240v ned til 12v igjen. Mulig eksternt uttak bare blir til 240 systemet.

Jeg har også et ønske om å kunne lade batteriet både med ekstern generator/aggregat, solcelle fra tak, innebygget dynamo i bil, mens det kjøres og kunne lade fra eksternt strømuttak, 240v.

Jeg er ingen elektriker, men jeg synes hele greien er interessant, kanskje noen kan komme med noen tips eller fortelle meg om jeg er helt på jordet.

Seng:
Tengte å skru fast ekstrudert aluminiumsrammer rett i rammen på bilen for så å legge bjelker på tvers med plater oppå og til slutt madrass.

Noe slikt:
https://forums.mtbr.com/cars-bike-ra...m-1021494.html