View Single Post
*dette er ikke en tråd som erstatter helsevesen, jeg er allerede i et forløp hvor jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke klarer å finne svaret og søker derfor innspill fra folk som har erfaring med adhd-diagnose*


Hei, jeg er nesten ferdig med et forløp med å evt få en ADHD-diagnose hos en psykatriker. Jeg er 30 år. Aldri hatt andre diagnoser enn depresjon.

Min oppgave til neste konsultasjon er å finne ut om jeg vil ha en offisiell diagnose (hvis det er det jeg har) eller om jeg bare vil vite om jeg passer kriteriene. Dette er fordi, som psykiatriker kort forklarte, at det er fordeler og ulemper med en adhd-diagnose. Jeg sliter dog med å finne et ærlig overblikk over disse fordeler og ulemper. Jeg har søkt på nettet og finner bare vage poser fra adhd.no og andre lignende offisielle sider. Videre er det gamle forumposter (jeg vil gjerne vite hvordan det er nå i dag, ikke 2006) eller diskusjon om medisin.

Det eneste jeg har funnet er hva psykatriker sa selv ganske kort:

Fordeler:
- du kan få medisin som vil hjelpe deg med konsentrasjon, tankekaos, søvn og sånne ting
- du får litt mer rom/slack på NAV ifht å søke på jobber og sånt (får man det?)

Ulemper:
- forsikringer (de fleste blir dyrere og noen vil nekte å gi deg forsikring)
- førerkort - du vil ikke miste de du har, men du skal ha godkjenning fra psykiatriker for å få lov til å fornye eller ta nye sertifikater. Så her legges det mye vekt på at man har en god psykiatriker hvis man har adhd, men faktisk er god til å kjøre.
- å få en diagnose som vil følge deg resten av livet og som du ikke kan ta tilbake

Jeg merker at dette ikke er helt nok til å ta en avgjørelse. Jeg håper det finnes folk her på forumet som enten selv har ADHD-diagnose og kan fortelle om fordeler og ulemper og eventuelt folk som lever med/kjenner folk som har diagnosen og fortelle det de har hørt og sett.

Venter spent.
Sist endret av KjemikalieX; 1. februar 2020 kl. 20:48. Grunn: Ordnet så siste sammelslåtte havnet på riktig sted