View Single Post
Unge Venstre ønsker også å legalisere.

Merk at de går noe lenger enn å bare legalisere cannabis, men vil reformere hele politikken i tråd med anbefalingene fra eksperter.

Jeg tar med hele teksten her, like greit, siden den er såpass god...

Dagens regime er fullstendig mislykket. Fokuset må alltid være på skadereduksjon, ikke straff. Det er galt at staten straffer noen for å skade sin egen kropp, noe også Straffelovskommisjonen i 2001 påpekte, sier Haakon Riekeles, 1. nestleder i Unge Venstre.

- Ved å legalisere og regulere narkotikahandelen av de minst skadelig stoffene vil man både redusere og kontrollere omfanget og gjøre det lettere å behandle narkotikaavhengige, sier Riekeles.

Riekeles peker på at salg og produksjon skal underlegges konsesjon, og man skal pålegge en avgift som reflekterer samfunnskostnaden.

- All narkotikahandel som bringes under statlig kontroll gjennom legalisering og regulering vil bidra til å redusere denne skaden, mener han.

Unge Venstre mener at et forbud mot lettere narkotiske stoff må kunne begrunnes med helsemessige argumenter om hvor farlige de er, samt at det må kunne bevises at forbud er et hensiktsmessig skadebegrensende virkemiddel. Salg, smugling, eller besittelse av store mengder bør straffes som i dag.

- Behandling av avhengighet er den eneste bærekraftige måten å bekjempe narkotikaproblemene på. Det er åpenbart at Norge kan og må lære mye av Portugals ruspolitikk, der det er helse- og sosialvesenet – ikke politi og fengsel – som møter narkomane, avslutter Riekeles.
Vis hele sitatet...
Edit: +1

Dette er de mange av de viktigste grunnene for legalisering, og henger seg ikke opp i at cannabisbrukere skal få røyke i fred, selv om dere blir tatt med under "lettere narkotiske stoff".

Jeg kan garantere at det er lettere å ta (og få folk til forstå) hele debatten om dere vinkler det slik, i stedet for "det er urettferdig at jeg ikke får røyke".

Ellers igjen; FHN som gjør "drittarbeidet". De fortjener 200,- fra samtlige her som er pro-legalisering, og er det noen som kan få utrettet noe tror jeg det er dem...
Sist endret av Antagonist; 25. februar 2014 kl. 00:58.