View Single Post
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Enig i at alle bør bli medlem av Foreningen for Human Narkotikapolitikk. Her er innmeldingsskjema: http://fhn.no/innmelding.php

Vurdér også å bli medlem i Miljøpartiet de Grønne, som har legalisering på programmet. Det er heftig diskusjon om akkurat dette innad i partiet, og ved å bli medlem kan man komme på medlemsmøter og bli hørt og avgi stemme når programmet skal revideres. https://www.mdg.no/medlem/ (det koster 150,- i året)

Det er to ting jeg mener fungerer mot sin hensikt når vi skal debattere dette temaet seriøst:

1) "Cannabis er jo mindre farlig enn alkohol, det er faktisk ikke farlig i det hele tatt men bare en urtemedisin."

NEI! Cannabis HAR skadevirkninger, det kan gi avhengighet og mange problemer. Dette må vi innrømme for å bli tatt seriøst. Men det er heldigvis bare nok et argument for at vi BØR legalisere det: Vi må selvfølgelig ha bedre kontroll og regulering av et risikabelt stoff.

2) At cannabislegalisering handler om at "ingen skal fortelle meg hva jeg skal putte i min egen kropp".

Dette er et amerikansk liberalistisk argument, mens i her i Norge står solidaritetstankegangen sterkt. Vi ønsker å legalisere fordi vi BRYR oss om de som bruker det, inkludert de som misbruker, og ønsker å skape et tryggere system for alle.

Et viktig argument er også at kriminaliseringen skaper en kriminell verden hvor brukerne, gjennom "hjelping" og dealing roter seg inn i mer alvorlig kriminalitet. Legalisering vil gjøre bruken mer åpen og mindre outsiderpreget.

Denne tankegangen kan man lese mer i i denne "guiden" til legalisering utgitt av den britiske organisasjonen Transform. Det er en grundig gjennomgang av ulike argumenter og måter man kan lage et legalt marked på, og viktig lesning for alle som er interessert i denne saken.

Viktigst: Hold det på saklig, faktabasert nivå. Unngå personangrep for enhver pris
Vis hele sitatet...
Støttes!

Veldig mange "cannabisforkjempere" bruker argumenter som "det er jo ikke farlig" og "alkohol er farligere", men sannheten er at det KAN være farlig selv om man ikke dør av det. Ved å komme med slike påstander skyter man bare seg selv i foten fordi det er så lett for motparten å finne kilder på at det faktisk kan være skadelig.

Fokus bør være på at kriminaliseringen i seg selv er direkte skadelig og har så å si INGEN positive virkninger (annet enn at politiet kan gi seg selv et klapp på skulderen hver gang de tar en 19-åring med 0.5g hasj på seg. Sak løst!)

Vi har prøvd forbud i 50 år nå, og forbruket går bare en vei. Det fungerer ikke, og andre land som har prøvd alternative metoder har hatt suksess med det.

Norge hadde 246 overdosedødsfall av heroin i fjor, mot portugals 13. Portugal har en over dobbelt så stor befolkning som Norge og avkriminaliserte all bruk i 2001. De hadde store problemer og gjorde et pragmatisk valg; la oss heller bruke ressursene på behandling og forebygging enn fengsling og straffeforfølging.