View Single Post
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ja jeg skjønner lissom ikke hva som skal være grunn nok til ransakelsesordre her. En bonde sier at han mener du gjorde datt. Er det nok for selv bygdepoliti til å få en ransakelsesordre?
Vis hele sitatet...
Nei kan aldri se for meg det for et så lite lovbrudd som å plukke sopp. Soppen og dermed bevisene kan være inntatt og borte og da er det ikke noe å ta deg på. Hvis bonden derimot hadde sagt han var helt sikker på at han så en bag med kilovis av narko, penger eller så han selge sopp til andre hver dag så kan de få ransakelsesordre eller evn starte skjult etterforskning pga alvorlighetsgrad.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk! Det jeg er redd for er selvsagt at det å ikke slippe dem inn, la seg ransake eller svare på spørsmål i seg selv gir grunn til mistanke, selv om den ikke er skjellig/juridisk gyldig. Vil neppe klare å framstå helt uskyldig hvis jeg vet hvorfor jeg blir stoppet.
Vis hele sitatet...
Politiet ser gjerne etter grunner for skjellig grunn til mistanke. Det er sånn de kommer seg rundt loven på, men nekter man å svare på spørsmål har de ingenting å bruke mot deg. Er man en god løgner og holder hodet kaldt kan det lønne seg å avgi forklaring men kun hvis du vet at de ikke har noen konkrete bevis som kan plukke fra hverandre storyen din. La oss si i tilfellet her da, soppen har du kasta eller spist, to dager senere konfronterer politiet deg. Politiet har dermed ingen konkrete bevis. Selvom bonden har sett deg kan du nekte på at det var deg når det ikke fins andre beviser enn en påstand eller evn et bilde av en person på avstand. Ingenting som beviser at personen er akuratt deg selvom du innerst inne vet det er deg. Bare ikke ha samme ytterjakka hengende i gangen hehe. Evn kan du si at ja du gikk over jordet for å ta en snarvei men sopp hæ det vet du ikke noe om, hmm du kan ha bøyd deg ned for å knyte skoa, kanskje bonden har trodd at du gjorde noe annet hvis han er så på vakt for akuratt dette.

Nekter du å slippe de inn ved et evn besøk uten ransakelsesordre er ikke det alene nok grunn til skjellig grunn til mistanke. Det de isåfall må gjøre da er å ordne en ransakelsesordre, kan ta en time eller kan ta dager, og i mellomtida har du skylt ned bevisene og narkoen i dass eller kvitta deg med de på andre måter.

Hvis du er redd for å bli nervøs og ikke klare å fremstå uskyldig så kan det være lurt å trene på å holde hodet kaldt, spille dum men tenke smart. Det hender at uskyldige blir nervøse rundt politiet også så ikke overtenk og føl at det står skyldig i panna di. Slapp av det kommer ikke til å skje en dritt du vet ikke engang om det var bonden som fulgte etter deg.
Sist endret av celtseus; 9. oktober 2021 kl. 15:41.